Szybciej pod Tatry. Rusza budowa najdłuższego tunelu w Polsce

Polska

Między Lubniem a Chabówką w Małopolsce powstaje nowy, blisko 17-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7, który odciąży wiecznie zakorkowaną "zakopiankę". Głównym elementem inwestycji jest ponad dwukilometrowy tunel między miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Na przełomie lutego i marca planuje się rozpoczęcie jego drążenia.

Dwukomorowy tunel będzie miał 2,06 km długości, co stanowi 12,3 proc. całej trasy. Prace na budowie już trwają, ale rozpoczęcie drążenia tunelu nastąpi za parę tygodni. Zakończenie drążenia planowane jest pod koniec 2019 r. 

 

W pierwszej kolejności drążony będzie tunel prawy (trasa w kierunku Rabki)) jednocześnie z dwóch stron, czyli od portalu północnego (w Naprawie) i południowego (w Skomielnej Białej).

 

Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku. Wydrążyć trzeba zatem ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń.

 

Trzy pasy w jednym kierunku

 

Obie nitki tunelu zostaną wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Każdy z tuneli będzie miał 16,5 m szerokości i trzy pasy w jednym kierunku jazdy.

 

Jak informuje Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oprócz tunelu do wykonania są m.in. wiadukt nad drogą powiatową w Naprawie o długości 321 metrów czy przebudowa i budowa dróg dojazdowych.

 

Umowa na wykonanie inwestycji została podpisana 29 czerwca 2016 r. z firmą Astaldi z Rzymu. Koszt inwestycji ma wynieść  ponad 968 mln zł. Planowany czas trwania prac wynosi 54 miesiące od dnia podpisania umowy.

 

"Bardzo skomplikowana budowa geologiczna"

 

Według Mikrut, tunel będzie drążony tak długo dlatego, ponieważ nie można wykorzystać najszybszej i najbardziej efektywnej metody drążenia przy pomocy tarczy. Wszystko za sprawą "bardzo skomplikowanej budowy geologicznej" na terenie budowy.

 

Pod względem geologicznym Karpaty Zewnętrzne zbudowane są z tzw.  fliszu karpackiego czyli niejednorodnych, popękanych skał przemieszanych ze sobą. Na obszarze przebiegu drogi S7 Lubień – Rabka występują łupki, iłołupki i piaskowce. Są też uskoki tektoniczne. 

 

Nowa Austriacka Metoda Górnicza

 

"Aby wydrążyć tunel pod górą Mały Luboń racjonalna jest znana od dawna i stosowana w górnictwie metoda NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza. Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Wykonawca zamierza zastosować zmodyfikowaną technologię NATM, opartą na swojej wiedzy inżynierskiej i doświadczeniu, polegającej na doborze optymalnej technologii drążenia w ścisłym powiązaniu z obiektem." - czytamy w informacji przesłanej przez GDDKiA.

 

Aby uzmysłowić, jak różny jest czas budowy tuneli na świecie, Dyrekcja podaje przykłady dwóch obiektów o porównywalnych długościach i funkcjach: tunel Seikan w Japonii i Eurotunel pod kanałem La Manche. 

 

Tunel Seikan budowano przeszło 24 lata, natomiast Eurotunel tylko 7 lat. 

 

polsatnews.pl, GDDKiA

zdr/dro/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze