- Duże miasta oczekują wsparcia, dlatego razem z samorządowcami przygotujemy projekty związków metropolitalnych - powiedział na briefingu prasowym poseł Nowoczesnej Marek Sowa.

 

Poinformował, że pakiet projektów będzie dotyczył związków metropolitalnych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Gdańsku. Zaznaczył, że związki byłyby tworzone na zasadzie dobrowolności, czyli gminy przystępowałyby do związku metropolitalnego przez przyjęcie uchwały w tej sprawie. Poseł uważa, że konsultacje mogą się zakończyć w ciągu dwóch tygodni, a za miesiąc projekty mogłyby być procedowane w Sejmie.

 

Przesunięcie prac sejmowych nad projektem o poznańskiej metropolii

 

Nowoczesna złożyła wniosek o wycofanie z porządku obrad tego posiedzenia Sejmu projektu ustawy o Poznańskim Związku Metropolitalnym i przesunięcie terminu jego rozpatrzenia na następny miesiąc. Pierwsze czytanie tego projektu planowane było na piątek.

 

Projekt ustawy autorstwa Nowoczesnej przewiduje możliwość powołania w Wielkopolsce związku metropolitalnego. Według posłów tego ugrupowania, przyjęcie ustawy metropolitalnej dla Poznania i okolic przyniesie wymierne korzyści finansowe samorządom, sprzyjać też będzie rozwojowi tej części regionu.

 

Jak poinformował w środę dyrektor ds. Komunikacji z Nowoczesnej Krzysztof Gacek, został złożony wniosek o wycofanie z porządku obrad tego posiedzenia projektu ustawy i przesunięcie terminu na następny miesiąc.

 

Wspólny transport publiczny

 

Według projektu ustawy o Poznańskim Związku Metropolitalnym, związek ten ma być dobrowolnym zrzeszeniem gmin i powiatów położonych w województwie wielkopolskim. Ma obejmować "spójny pod względem przestrzennym obszar oddziaływania (...) Poznania, charakteryzujący się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych, zamieszkały przez co najmniej 600 tys. mieszkańców".

 

Zdaniem Nowoczesnej, podjęcie decyzji o utworzeniu Poznańskiego Związku Metropolitalnego pozwoli wykorzystać instrument finansowy przewidziany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, co oznacza, że 5 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych pozostanie do dyspozycji związku. Według szacunków autorów projektu, w ten sposób podmioty wchodzące w skład związku uzyskają na swój rozwój dodatkowe 140 mln złotych.

 

Według projektu, kluczowym zadaniem związku ma być wspólny transport publiczny, zarządzany na terenie metropolii przez jeden podmiot. Związek mógłby być też kluczowym partnerem dla rozwoju kolei metropolitalnej. Powstanie związku umożliwiłoby ponadto integrację polityki przestrzennej na terenie metropolii. Do zadań związku miałyby też należeć m.in. promocja zewnętrzna metropolii oraz pozyskiwanie inwestorów.

 

"Interesy partyjne nad interesem obywateli"

 

Kamila Gasiuk-Pihowicz (Nowoczesna) krytykowała projekt ustawy metropolitalnej dla Warszawy przygotowany przez PiS, która - podkreśliła - przyniesie wyłącznie korzyści politykom PiS. Jej koszty - dodała - poniosą mieszkańcy Warszawy i okolicznych gmin m.in. podatkowe i komunikacyjne. - Dla PiS-u liczą się tylko interesy partyjne, stawiane są ponad interesem obywateli - uważa posłanka.

 

PAP