Gigantyczne łapówki za "lepsze" półki w supermarkecie. Ruszył proces ws. korupcji w sieciach handlowych

Polska
Gigantyczne łapówki za "lepsze" półki w supermarkecie. Ruszył proces ws. korupcji w sieciach handlowych
Flickr/Yumtan

Przed wrocławskim sądem okręgowym ruszył w czwartek proces 25 oskarżonych o korupcję w kilku dużych sieciach handlowych. Są to osoby zarówno przyjmujące jak i wręczające łapówki. Chodziło o preferowanie produktów danych producentów czy dostawców handlowych.

Jak wynika z aktu oskarżenia łapówki przyjmowały osoby pełniące funkcje kierownicze w sieciach handlowych Kaufland Polska, Carrefour Polska, Real oraz Makro C&C Polska.

 

Oskarżeni otrzymywali je od przedstawicieli firm, których produkty był wprowadzane do sieci handlowej na korzystnych warunkach. Chodziło m.in. o promocję tych produktów czy eksponowanie ich w atrakcyjnych miejscach na półkach sklepowych.

 

Zarzuty dotyczą również tzw. czynu nieuczciwej konkurencji, czyli pomijania ofert innych firm - niezależnie od jakości tej oferty. Wręczane kwoty wynosiły jednorazowo od kilku tys. zł do w sumie kilkuset tys. zł przyjętych od danej firmy. Korumpowano też np. użyczając luksusowe samochody.

 

Cztery osoby oskarżono również o działanie w grupie przestępczej, gdyż powoływały się na wpływy i pośredniczyły we wręczaniu korzyści. Proceder miał trwać według śledczych od 2005 do 2010 roku.

 

Jednym z oskarżonych jest Paweł S., który pełnił funkcję kupca w spółce Kaufland Polska. Prokuratura zarzuciła mu przyjęcie korzyści majątkowej w postaci bonów towarowych i gotówki o łącznej wartości co najmniej 4,1 mln zł. S. przyjął łapówki w zamian za podjęcie korzystnych decyzji handlowych dla kilkudziesięciu firm oferujących swoje produkty w tej sieci handlowej.

 

Kupiec z Kauflandu nie przyznaje się do zarzutów

 

S. jako pierwszy rozpoczął w czwartek składanie wyjaśnień i nie przyznał się do stawianych mu zarzutów, ale - jak powiedział - "niektóre z przedstawionych w akcie oskarżenia faktów miały miejsce".

 

Jak wyjaśnił, wszystkie swoje decyzje dotyczące dostawców mógł podejmować dopiero po konsultacji i pisemnej akceptacji przełożonych.

 

- Nigdy nie żądałem gratyfikacji finansowych. Nie było takich sugestii ani próśb. Jeśli dostawcy przekazywali jakieś kwoty to był to tylko wyraz ich wdzięczności wobec faktu, że działałem sprawnie w interesie dostawców, jak i w interesie firmy Kaufland, przez którą za bardzo dobre wyniki byłem też nagradzany" - powiedział Paweł S.

 

Zaznaczył też, że "jeżeli otrzymywał jakieś kwoty, to ich suma oraz wysokość była znacznie niższa od wskazanych w akcie oskarżenia".

 

Łapówki jako opłaty marketingowe

 

Jak wynika z jego wyjaśnień, jednym z jego głównych zadań w pracy były negocjacje z dostawcami o dodatkowe opłaty "za półki w sklepie".

 

- Te opłaty za półki pobierano jako opłaty marketingowe, bo w ten sposób były one zgodne z prawem (...) To był sposób na ukrycie opłat wejściowych nowych produktów - mówił oskarżony, który w sieci Kaufland odpowiadał za asortyment napojów i alkoholi.

 

Dodał, że w negocjacjach osiągał bardzo dobre wyniki na poziomie 110-120 proc. rocznego planu. - W 2006 r. z tych opłat od dostawców wpłynęło 6,5 mln zł, a w 2007 r. było to 9 mln zł. Nie mam zapisanej dokładnej kwoty, ale w 2009 r. było to kilkadziesiąt milionów. Co roku za te wyniki otrzymywałem podwyżkę i bardzo wysokie premie - powiedział Paweł S.

 

Jak wyjaśnił, jedną z procedur stosowanych w sieci handlowej było blokowanie dostawców, którzy chcieli podwyższyć cennik swoich towarów. - Ultimatum było jasne: albo sprzedajesz po starych cenach, albo w ogóle. Tak było nawet po drastycznej podwyżce cen cukru, który ma największy wpływ na koszty produkcji napojów - mówił S.

 

Pełnomocnicy sieci handlowych występują w procesie jako oskarżyciele posiłkowi. Oskarżonym grozi do pięciu lat więzienia.

 

PAP

az/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze