Pierwszy pociąg w niedzielę o 5:30. Otwarcie nowego dworca Łódź Fabryczna

Polska
Pierwszy pociąg w niedzielę o 5:30. Otwarcie nowego dworca Łódź Fabryczna
PKP PLK

Nowy multimodalny dworzec Łódź Fabryczna oraz prowadzący do niego tunel i droga kolejowa zostały w piątek dopuszczone do eksploatacji. Obiekt zostanie otwarty w niedzielę, co wiąże się z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Pierwszy pociąg wjedzie na Fabryczną o godz. 5:30.

Budowa multimodalnego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna - największa tego typu inwestycja w Polsce, łącząca kolej, komunikację autobusową, miejską i ruch samochodowy - trwała pięć lat. Jej wartość to 1,75 mld zł brutto. W piątek zakończył się etap testów i odbioru technicznego obiektu.

 

O udzieleniu przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego pozwoleń na użytkowanie "tunelu kolejowego wraz z drogą kolejową i sieciami oraz budynku dworca Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją i niezbędną infrastrukturą kolejową, wielostanowiskowym przystankiem dla autobusów dalekobieżnych i regionalnych, podziemnym parkingiem samochodów osobowych, sieciami i instalacjami wewnętrznymi oraz zjazdami z dróg publicznych i zewnętrznych," poinformowało biuro prasowe wojewody łódzkiego.

 

Ostatnie jazdy testowe

 

Również w piątek na dworzec Łódź Fabryczna dotarł pociąg techniczny, który w 65 minut pokonał trasę z Warszawy Wschodniej. Wcześniej wjazd na nową stację przetestowano w ramach ponad 60 jazd zrealizowanych przez przewoźników, którzy będą korzystać z dworca - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

 

- To wyjątkowa inwestycja i jestem bardzo zadowolony z efektu prac. Dziękuję wszystkim, którzy mieli udział w tym ogromnym przedsięwzięciu, za ich zaangażowanie i pracę w realizacji budowy dworca - podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwo Andrzej Bittel, który wraz z przedstawicielami PKP PLK oraz wykonawców inwestycji podróżował pociągiem ze stolicy.

 

Pierwszy pociąg ze Skierniewic

 

Pierwszym składem, który - w ramach regularnych połączeń - wjedzie na perony nowego dworca o godz. 5.30 w niedzielę, będzie pociąg ze Skierniewic. Siedem minut wcześniej na stacji Łódź Widzew wsiądzie do niego prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz łodzianie, którzy m.in. poprzez media społecznościowe wyrażają duże zainteresowanie wydarzeniem.

 

Podróżni wysiądą na peronach znajdujących się 16 metrów pod ziemią; do każdego z nich dociera światło słoneczne, co jest możliwe dzięki szklanym panelom zamontowanym na dachu. Kasy i poczekalnie znajdują się na poziomie 8 metrów pod ziemią.

 

Tak wyglądał stary dworzec

 

ŁF stary

 

Jego elementy znalazły się też w wystroju wewnątrz nowej Łodzi Fabrycznej

 

ŁF nowy

 

Atrakcje na otwarciu

 

Na uroczystość otwarcia dworca przygotowano w Łodzi wiele atrakcji. Już od rana na zwiedzających czekać będzie znajdujący się w pobliżu Fabrycznej zrewitalizowany kompleks dawnej elektrociepłowni EC1 - Miasto Kultury, w którym będzie można obejrzeć pokaz w najnowocześniejszym w kraju planetarium, czy poznać obiekty powstającego właśnie Centrum Nauki i Techniki.

 

 

Od godz. 10:00 uruchomione zostaną przejazdy trambusem - od dworca przez EC1 na jarmark świąteczny przy ul. Piotrkowskiej. Łodzianie i turyści będą też mogli odbyć wycieczkę autobusową po Nowym Centrum Łodzi. Na ul. Traugutta, naprzeciwko dworca, pojawi się artystycznie odnowiona zabytkowa lokomotywa.

 

Jak informuje PKP PLK, według nowego rozkładu od niedzieli przez nowy dworzec kursować będzie średnio 128 pociągów, w tym 36 PKP Intercity, 36 ŁKA i 56 Przewozów Regionalnych. Obiekt jest w stanie obsłużyć ok. 150 pociągów dziennie.

 

Kontynuacją projektu udrożnienia łódzkiego węzła kolejowego ma być budowa tunelu średnicowego, łączącego Łódź Fabryczną z dworcem Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Jego szacowany koszt to 2 mld zł brutto; PKP PLK ogłosiło niedawno przetarg na realizację tej inwestycji.

 

Nowa Łódź Fabryczna w liczbach


• Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.


• Budowa multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby zaplanowano ok. 750 tys. metrów sześciennych betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.


• Cały dworzec to trzy hale pokryte 10 tys. szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na perony, znajdujące się 16,5 m pod ziemią.


• Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, jest stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 kilometrów torów.


• Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 metr, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 metra.


• Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, jest dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami.


• Na dworcu znajduje się 37 tys. metrów kwadratowych podwieszanych sufitów, 4 tys. szklanych ścian oraz 340 kilometrów kabli, które odpowiadają za prawidłowe działanie wszystkich instalacji.


• Przewoźnicy na nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna wykonali już ponad 60 jazd testowych w dzień i w nocy.

 

 

 

PAP, polsatnews.pl; Fot. PKP PLK, Flickr/Jerzy Kociatkiewicz/CC BY-SA 2.0; video: FABRYCZNA.in

 

 

ptw/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze