Określenia Cyber Monday po raz pierwszy użyto w roku 2005 roku. Cyberponiedziałek zyskiwał popularność w USA w kolejnych latach. W roku 2006 Amerykanie wydali w tym dniu na zakupy w sieci 610 mln dolarów, w 2010 1,4 mld dolarów, a w roku 2015 wydatki wyniosły już 3 mld dolarów.


Tego dnia zwiększoną sprzedaż w sklepach internetowych obserwowano również w krajach Ameryki Południowej, Europy Zachodniej i w Japonii. Amerykańskie statystki pokazują, że w ciągu miesiąca od amerykańskiego Święta Dziękczynienia (czwarty czwartek listopada) do Bożego Narodzenia dokonywana jest jedna trzecia całości rocznych zakupów biorąc pod uwagę wydatki w sklepach stacjonarnych i internetowych.


Tanio, ale dla Polaków drożej niż rok temu


Cyberponiedziałkowe ceny w amerykańskich sklepach internetowych spadają w tym dniu w przypadku wielu artykułów nawet o 70-80 proc. Najczęściej jednak jest obniżka o 25-33 proc.


Dla Polaków, którzy chcieliby w tym roku skorzystać z tych ofert będzie jednak trochę drożej niż rok temu. Z powodu droższego dolara (średni kurs w poniedziałek to 4,14 zł) zakupy mogą być nieopłacalne.


- Rekordowo słaby złoty powoduje, że może nie opłacać się robienie zakupów w sklepach internetowych za granicą. Są one o około 5 proc. droższe niż rok temu, a wiele produktów kupowanych w zagranicznych sklepach internetowych jest droższych niż w polskich - powiedział polsatnews.pl Paweł Majtkowski, główny analityk Wolfs Private Equity.

 

- Czasami korzystnym dla Polaków rozwiązaniem może być płacenie za takie zakupy kartą płatniczą, która jest podłączona bezpośrednio do rachunku walutowego. Wtedy ten rachunek można zasilić kupując walutę po korzystniejszym kursie niż w banku np. w kantorze stacjonarnym albo internetowym - dodał analityk


Według ekspertów  dolar może jeszcze przez dwa tygodnie pozostać mocny w relacji do złotego. Prawdopodobnie do 14 grudnia, czyli do najbliższego posiedzenia władz amerykańskiego banku centralnego Fed, podczas którego oczekiwana jest podwyżka stóp procentowych w USA.


W Polsce we wtorek Dzień Darmowej Dostawy


2381 polskich e-sklepów przystąpiło w tym roku do akcji Dzień Darmowej Dostawy, która odbędzie się 29 listopada. Jeśli ktoś tego dnia do północy zrobi zakupy w tych sklepach, to zamówienie zostanie dostarczone bezpłatnie, niezależnie od jego wartości, sposobu płatności i metody dostawy.


Akcja organizowana jest w Polsce siódmy raz. W pierwszej edycji wzięło udział około tysiąca sklepów. W ubiegłym roku było ich już 2600.


Według danych firmy badawczej PMR w Polsce działa ponad 13 tysięcy e-sklepów, a wartość ich sprzedaży w 2015 roku wyniosła 15,7 mld zł. Sprzedaż przez internet to około 5 proc. wartości całego polskiego handlu.

 

polsatnews.pl