"Rosnący wpływ rządu na media". Krytyka sprzedaży węgierskiego "Nepszabadsagu"

Świat
"Rosnący wpływ rządu na media". Krytyka sprzedaży węgierskiego "Nepszabadsagu"
Pixabay/bykst

Organizacja obrony praw człowieka Freedom House potępiła zawieszenie wydawania, a następnie sprzedaż największej opozycyjnej gazety na Węgrzech "Nepszabadsag”, wyrażając przekonanie, że w kraju rośnie wpływ rządu na media.

- Zawieszenie i sprzedaż "Nepszabadsag" świadczy o rosnącym wpływie rządu na media węgierskie - oświadczył wiceszef programów międzynarodowych Freedom House Robert Herman, cytowany na stronie internetowej organizacji.

 

Herman ocenił, że "rząd Węgier wykorzystuje prawo własności jako polityczne narzędzie do uciszania krytycznych publikacji”. - UE i Stany Zjednoczone powinny zdecydowanie potępić ten atak na prasę - oświadczył.

 

Sprzedana firmie powiązanej z Orbanem

 

Freedom House podkreśla, że dziennik "Nepszabadsag" został sprzedany firmie Opimus Press, powiązanej z bliskim współpracownikiem premiera Viktora Orbana i burmistrzem jego rodzinnego miasta Felcsut, Loerincem Meszarosem.

 

Organizacja zwraca też uwagę, że do transakcji doszło dwa tygodnie po niespodziewanym zawieszeniu wydawania gazety, zamknięciu dziennikarzom dostępu do służbowej skrzynki e-mailowej i wykasowaniu treści ze strony internetowej gazety. W ramach transakcji Opimus Press nabył też 12 mniejszych gazet regionalnych - dodała organizacja.

 

Poprzedni właściciel "Nepszabadsag", Mediaworks, zawiesił wydawanie gazety 8 listopada, tłumacząc to stratami wygenerowanymi przez dziennik. We wtorek giełda budapeszteńska powiadomiła o sprzedaży gazety spółce Opimus Press.

 

PAP

mr/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze