Jasiński zapowiedział kontynuowanie zmian prawnych, które mają ułatwić walkę z szarą i czarną strefą w branży paliwowej.

 

- Zakończyliśmy prace nad ustawą o rejestracji i monitorowaniu przewozu drogowego na terytorium RP. Nazywamy ją umownie pakietem przewozowym (...). Dotyczy on monitorowania przemieszczania paliw, ale nie tylko" - powiedział Jasiński podczas wtorkowej konferencji.

 

Sankcje dla kierowców

 

Wyjaśnił, że MF ma zamiar stworzyć na postawie tej ustawy system monitorowania przewozu towarów, który będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów.

 

 - W sposób istotny wzbogacimy dopływ informacji potrzebnej nam do reakcji (...), w ten sposób zabezpieczymy sobie dodatkowe informacje, które będziemy wykorzystywali do kontroli - wyjaśnił.

 

Wiceminister mówił, że ustawa będzie przewidywać sankcje dla kierowców, którzy naruszają jej postanowienia, a także sankcje w postaci 46 proc. wartości netto towaru.

 

Jasiński pytany był, kiedy pakiet wejdzie w życie. - Chcielibyśmy żeby zaczął obowiązywać od 1 stycznia. Przy czym jest pewne zagrożenie - poinformował.

 

Wyjaśnił, że nie wiadomo, czy od 1 stycznia będzie możliwe monitorowanie przemieszczania towarów przy pomocy GPS-u. - Może się zdarzyć, że cały pakiet będzie funkcjonował od 1 stycznia, a pewna jego część z pewnym opóźnieniem - powiedział.

  

Służby MF zatrzymują przestępców paliwowych na gorącym uczynku 

 

Funkcjonujące od 1 sierpnia przepisy wyeliminowały z rynku paliwowego znaczną cześć podmiotów działających w szarej strefie. Tak zwany pakiet paliwowy wprowadził zmiany m.in. w ustawie o podatku od towarów i usług, Prawie energetycznym oraz ustawie o podatku akcyzowym. Dzięki nim wwiezienie nieopodatkowanego paliwa do Polski stało się znacznie trudniejsze.

 

Grupy przestępcze próbują obchodzić nowe przepisy, jednak tego właśnie spodziewało się Ministerstwo Finansów. Wywiad skarbowy oraz kontrola skarbowa błyskawicznie zareagowały na zmianę modelu funkcjonowania paliwowych przestępców, coraz częściej zatrzymując ich na gorącym uczynku.

 

Tylko w październiku wywiad skarbowy w ramach trzech akcji przeprowadzonych wspólnie z innymi służbami zapobiegł nielegalnemu wprowadzeniu do obrotu oleju napędowego, od którego nie odprowadzono należnych podatków. Zatrzymano i zabezpieczono 4 cysterny zawierające łącznie blisko 75 ton oleju napędowego oraz linię produkcyjną wykorzystywaną do filtracji i odbarwiania paliwa żeglugowego.

 

Olej napędowy zamiast środka antykorozyjnego

 

Znajomość kierunków dostaw oleju napędowego z Niemiec do Polski, jakie w ostatnim czasie zidentyfikował wywiad skarbowy, pozwoliła na zatrzymanie w małej dolnośląskiej miejscowości cysterny, według dokumentacji zawierającej niepodlegający akcyzie środek antykorozyjny, który tranzytem przez Polskę miał trafić do Czech. W rzeczywistości cysterna zawierała olej napędowy.

 

Dwie inne cysterny zatrzymano w okolicach Warszawy i Radomia. One również według dokumentacji zawierać miały towar niepodlegający akcyzie, a wypełnione były olejem napędowym. Kolejny przykład to ujawnienie i zabezpieczenie cysterny oraz kompletnej linii produkcyjnej w trakcie procesu odbarwiania paliwa. Przestępcy zamierzali je wprowadzić do obrotu jako olej napędowy. W tym przypadku wartość zabezpieczonego mienia wynosi ok. 400 tys. zł. Zatrzymanym 6 osobom, którym przedstawiono zarzuty z art. 258 K.k. oraz art. 73a K.k.s., grożą kary pozbawienia wolności nawet do 5 lat oraz kary wysokich grzywien. Zabezpieczone pojazdy i urządzenia zostaną wykorzystane jako dowody popełnionych przestępstw.

 

Zatrzymanie przestępców na gorącym uczynku pozwala natychmiast powstrzymać organizatorów przed kolejnymi działaniami, a sprowadzone nielegalnie paliwo nie trafia do obrotu. MF jest zdeterminowane, aby zlikwidować szarą strefę na rynku paliw. Nieustannie analizuje schematy działalności przestępczej i dostosowuje swoje działania do zmieniającej się w tym zakresie sytuacji. Aktualnie tylko wywiad skarbowy prowadzi kilkaset spraw dotyczących szarej i czarnej strefy w obszarze obrotu paliwami, zatem w najbliższym czasie możliwe są kolejne zatrzymania.

 

Pakiet Paliwowy

 

Obowiązujący od 1 sierpnia br. tzw. pakiet paliwowy to nowelizacja kilku ustaw (o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw), która ma uszczelnić pobór VAT. Dotyczy poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa oraz koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą. Jedna z najważniejszych zmian przewiduje, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych powstaje w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie.

 

PAP