- Jestem dumna, że badacze i producenci z Europy stworzyli ten zasilany wodorem samolot. Taki przejaw dalekowzroczności to krok w kierunku przyszłości lotnictwa całkowicie pozbawionego szkodliwych emisji - powiedziała unijna Komisarz ds. Transportu, Violeta Bulc obserwująca w Stuttgarcie testowy lot HY4. 

 

Zasięg HY4 do 1500 km


Elektryczny silnik napędzający HY4 generuje moc 80 kW i pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 200 km/h. Prędkość przelotowa wynosi około 145 km/h. Zasięg samolotu waha się pomiędzy 750 a 1500 km -  zależy to od prędkości i wysokości lotu.


Podstawową zaletą ogniw wodorowych jest zerowe zanieczyszczenie powietrza, które powodują. Spaliny wydzielane w trakcie pracy to wyłącznie para wodna.

 


DLR wspólnie z grupą Airbus i Siemensem jest aktywnie zaangażowana w projekt dotyczący rozwoju elektrycznych samolotów. Celem jest zbudowanie maszyny na prąd zasilanej z ogniw wodorowych mogącej przewieźć 19 pasażerów, która obsługiwałaby połączenia regionalne.

 

Częściowe przejście na wodór na trasach regionalnych

 

Na początku roku easyJet poinformował o swoich planach dotyczących częściowego przejścia na wodór w swoich samolotach - na razie zastosowanie ogniw wyłącznie wodorowych w samolotach odrzutowych jest jednak niemożliwe. Cała flota brytyjskich linii lotniczych ma przejść stosowną modernizację, która pozwoli na częściowe wykorzystanie tego paliwa. Według wyliczeń przewoźnika, zmodernizowana flota ma pozwolić na zaoszczędzenie aż 50 tys. ton paliwa, co przełoży się również na obniżenie emisji CO2 do atmosfery.

 

HY4 podczas testów w Stuttgarcie.Materiały prasowe
HY4 podczas testów w Stuttgarcie.
  

 

 

 

 

flyer.co.uk