Bezkolizyjne skrzyżowanie zakopianki z drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej oraz trzema lokalnymi drogami i torami kolejowymi, dwa duże mosty drogowe na Białym Dunajcu i Porońcu a także most kolejowy, tunel i rondo mają być wybudowane w ciągu 22 miesięcy. Inwestycję zrealizuje Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex sp. z o.o. z Będzina wraz z partnerem Eurovia Polska S.A.


Na czas budowy nowych mostów powstaną mosty tymczasowe, na które zostanie przełożony ruch pojazdów. Inwestycję sfinansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


Kilkukilometrowe korki


Węzeł Poronin to miejsce, które od lat przysparza wielu problemów kierowcom i mieszkańcom. W czasie dużego ruchu turystycznego korki sięgają kilku kilometrów, blokując dojazd do Zakopanego, ale także drogę w kierunku Białki Tatrzańskiej i Morskiego Oka. Budowa węzła rozwiąże te problemy - podkreśla marszałek Jacek Krupa.


Inwestycja została wpisana do wynegocjowanego przez władze Małopolski Kontraktu Terytorialnego dla regionu.


Projekt wielokrotnie zmieniany


Węzeł drogowy w Poroninie to newralgiczny punkt zakopianki z uwagi na skomplikowane skrzyżowanie wielu jezdni, torów kolejowych oraz teren położony w widłach dwóch rzek: Porońca i Białego Dunajca. Projekt przebudowy tego miejsca był wielokrotnie zmieniany. Początkowo proponowano jezdnię szybkiego ruchu z ekranami dźwiękochłonnymi i estakadę, ale na tę koncepcję nie zgadzali się niektórzy mieszkańcy Poronina. Kolejny pomysł to budowa ok. 100-metrowego tunelu, ale ten projekt okazał się zbyt kosztowny.

 

PAP