Razem z dwoma wschodnimi łącznikami inwestycja ma mieć 11 kilometrów długości, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaci za nią 197 mln zł.


W ramach budowy obwodnicy powstają obiekty inżynierskie, z których najdłuższy to blisko kilometrowa estakada. Będzie ona zbudowana z 20 przęseł, a z kolei każde przęsło z dwóch segmentów o wadze 500 ton i długości około 22 m. Segmenty wytwarzane są w wytwórni przylegającej do budowy. Wykonawca rozpoczął właśnie nasuwanie gotowych elementów na podpory obiektu.

 

5 godzin na każdy element


Do przeprowadzenia tej operacji wykorzystywane są dwa specjalistyczne siłowniki hydrauliczne. Nasuwanie jednego segmentu odbywa się w tempie ok. 6-7 metrów na godzinę, co dla każdego elementu oznacza operację trwającą około 5 godzin. Jest ona wykonywana raz w tygodniu. Nasunięte segmenty są łączone kablami sprężającymi, co ma zwiększyć nośność estakady.


W przekroju każde przęsło przypomina odwrócony trapez, którego szersza podstawa znajduje się na górze i stanowi nawierzchnię przyszłej jezdni.

 

1015 metrów estakady na 21 podporach


Droga na estakadzie będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Estakada wraz z przylegającym do obiektu murem oporowym i przyczółkiem będzie liczyła 1015 m, natomiast długość płyty pomostu to 897 m. Wysokość estakady w najwyższym punkcie to 19 m. Obiekt będzie wsparty na 21 podporach.


Wykonawcą obwodnicy Kłodzka jest konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz spółka Trakt.

 


rynekinfrastruktury.pl