System został zamontowany na przejściu dla pieszych na ul. Kondratowicza na warszawskim Bródnie. Znajduje się ono pomiędzy ulicami Chodecką i Łabiszyńską. W pobliżu jest Park Bródnowski i uczęszczany przystanek autobusowy, na którym zatrzymują się autobusy trzynastu linii dziennych i nocnych.

 

Tanio, ale skutecznie

 

Takie przejście z funkcją ostrzegania nadjeżdżających kierowców o przechodzących przez jezdnię pieszych kosztuje około 60 tysięcy złotych. To o wiele mniej niż montaż tradycyjnej sygnalizacji świetlnej.

 

- Koszt sygnalizacji świetlnej może sięgnąć nawet 1 miliona złotych - powiedział portalowi polsatnews.pl Paweł Olek z biura prasowego Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

 

Czujnik ruchu wykrywa pieszego, gdy zbliży się do przejścia.zdm.waw.pl
Czujnik ruchu wykrywa pieszego, gdy zbliży się do przejścia.
 

 

 

 

Cały zestaw składa się z czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, znaków drogowych z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej. Umieszczone w asfalcie aktywne elementy odblaskowe są odporne na zimowe odśnieżanie.

 

Kilka miesięcy testów drogowych

 

- Pilotaż potrwa kilka miesięcy, w tym czasie sprawdzimy jak ta instalacja zachowa się w najbardziej niekorzystnych warunkach atmosferycznych i drogowych - powiedział Paweł Olek.

  

 

Elementy świetlne pasów aktywują się tylko wtedy, gdy w pobliżu ulicy znajdzie się pieszy. Dzięki temu kierowcy odpowiednio wcześniej otrzymują informację, że ktoś przechodzi przez pas ruchu.

 

- Przeprowadzamy właśnie audyt tysiąca przejść dla pieszych w stolicy. Szukamy takich, które trzeba doświetlić, zrobić na nich tzw. azyle lub wyposażyć w bardziej zaawansowane rozwiązania - powiedział Paweł Olek.

 

Pasy, które wykrywają ludzi

 

To nie pierwsza zebra, która wykrywa pieszego. Tzw. detekcja pieszych została już wcześniej zastosowana na pasach na ul. Wawelskiej i w Alei Solidarności. Jednak tam automat, który wykryje człowieka w pobliżu ulicy, uruchamia zielone światło na tradycyjnym sygnalizatorze świetlnym.

 

Zastosowane na ul. Kondratowicza rozwiązanie to eksperyment, jeśli się sprawdzi, zostanie zainstalowane także w innych miejscach.

 

Zobacz, jak działa takie aktywne przejście:

 

 

polsatnews.pl