Pociągi do Zakopanego pojadą szybciej. Inwestycja na półmetku

Polska
Pociągi do Zakopanego pojadą szybciej. Inwestycja na półmetku
Pixabay/music4life

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki osiągnęła półmetek. Inwestycja, która skróci o kwadrans czas przejazdu pociągów do Zakopanego i usprawni ruch w aglomeracji krakowskiej, zakończy się w czwartym kwartale 2017 r.

Jak poinformowała w środę Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, przedsięwzięcie realizowane od września 2015 r. jest kluczową inwestycją kolejową na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

 

Polsko-hiszpańskie konsorcjum

 

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego.

 

Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

 

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł.

 

Na przystanku Kraków Zabłocie najtrudniejsze prace zostały już wykonane. Wybudowano część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia, a także szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron.

 

Nowe perony

 

Wykonywane są jednocześnie prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych peronów na łącznicy.

 

Według harmonogramu łącznica powinna zostać oddana do użytku w czwartym kwartale przyszłego roku.

Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

 

kan/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie