Nieopodal położonego nad Kanałem La Manche Calais znajduje się obozowisko, w którym przebywa 7-10 tys. migrantów z Azji i Afryki, usiłujących przedostać się do Wielkiej Brytanii. Kierowcy i właściciele ciężarówek skarżą się, że migranci stawiają na drodze przeszkody, by zatrzymać ich pojazdy, następnie forsują je, np. wdrapując się na dach.

 

Skutki ataków "mogą okazać się tragiczne"

 

"Zwracam się do pana ministra w związku z sytuacją, która wywołuje nasze głębokie zaniepokojenie, a dotyczy nasilających się incydentów z udziałem imigrantów przebywających w Calais i okolicach. Zgodnie z informacjami Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, sytuacja polegająca na agresywnych zachowaniach imigrantów wobec polskich kierowców podróżujących przez Kanał La Manche nasiliła się w ostatnim czasie i przybiera formy bezpośrednich ataków, których skutki mogą okazać się tragiczne" - napisał Błaszczak w liście do szefa francuskiego MSW.

 

"Dlatego też zwracam się do pana ministra z prośbą o refleksję nad powyżej przedstawionym problemem oraz w następstwie podjęcie działań, które zapewniłyby bezpieczne otoczenie polskim obywatelom korzystającym z przejazdu przez Kanał La Manche" - napisał Błaszczak.

 

Deklaracja francuskiego prezydenta

 

W połowie września premier Beata Szydło poinformowała, że prezydent Francji Francois Hollande zadeklarował sprawdzenie problemu polskich kierowców w Calais i podjęcie odpowiednich kroków.

 

Wcześniej rzecznik rządu Rafał Bochenek zapewnił, że rząd skontaktuje się z francuskimi służbami, by podjęły działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa polskim przewoźnikom.

 

Żelbetonowy mur

 

We wtorek w Calais rozpoczęto prace związane z budową żelbetowego muru o wysokości 4 metrów. Ma on chronić dostęp do drogi, portu i tunelu pod La Manche. Mur o długości kilometra stanie kilkaset metrów od obozowiska.

 

Według władz departamentu Pas-de-Calais mur po obu stronach głównej autostrady do portu w Calais ma być gotowy przed końcem roku. Wznoszony jest w ramach uzgodnionych w marcu przez Wielką Brytanię i Francjęśrodków zwiększających zabezpieczenie połączenia z Francji do Wielkiej Brytanii przez kanał La Manche.

 

PAP