Publikacja raportu zbiega się w czasie z pierwszą rocznicą ujawnienia skandalu wokół praktyk koncernu Volkswagen, który przyznał się do fałszowania pomiarów emisji spalin podczas testów.


Przekraczają normy nawet trzykrotnie


Z raportu wynika, że 80 proc. aut sprzedanych w latach 2010-14, które powinny były spełniać normy Euro 5 w zakresie emisji tlenków azotu (NOx), przekraczało trzykrotnie dopuszczalny poziom podczas testów w warunkach laboratoryjnych. W grupie aut objętych normami Euro 6, sprzedawanych od 2015 roku, odsetek ten wynosił ok. dwóch trzecich.


Najwięcej takich samochodów jeździ po drogach Francji (5,5 mln), Niemiec (5,3 mln), Wielkiej Brytanii (4,3 mln) oraz Włoch (3,1 mln). Po polskich drogach jeździ 430 tys. takich "brudnych" aut z silnikiem Diesla.


Volkswagen wypada najlepiej


Jeśli chodzi o poszczególne marki, to według raportu Volkswagen wypada najlepiej, "tylko" dwukrotnie przekraczając obecnie obowiązujące normy Euro 6. Najgorzej wypadają Fiat, Alfa Romeo i Suzuki (15-krotne przekroczenie norm), Renault, Dacia i Nissan (ponad 14 razy) oraz Opel-Vauxhall (10 razy).


Raport Transport & Environment powstał na podstawie danych dotyczących 230 modeli samochodów. Zgromadzono je w wyniku dochodzeń we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech, a także zaczerpnięto z publicznie dostępnych baz danych.


PAP