Najpopularniejszy zagraniczny kierunek wypoczynku tu Grecja, w Polsce niezmienną popularnością cieszy się Bałtyk. Za granicą Polacy szukają ciekawych miejsc i gwarantowanej pięknej pogody, ale najchętniej wypoczywaliby w Polsce, bo ich zdaniem tak jest patriotycznie i tanio. Jednak w kraju wybierają zdecydowanie niższy standard niż za granicą. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Travelplanet.pl i danych sprzedażowych firmy.


Za granicę na greckie i bułgarskie plaże


Najchętniej wybieranym zagranicznym kierunkiem tego lata jest Grecja. Potwierdzają to zarówno badania ankietowe jak i statystyki rezerwacyjne. Według rezerwacji Travelplanet.pl wakacje w lipcu spędziło tam 41 proc. turystów wyjeżdżających z biurami podróży (w lipcu 2015 - 35 proc ).


Na drugim miejscu jest Bułgaria z ponad 16 proc. frekwencją. Natomiast druga w popularności rok temu Turcja spadła z 22 proc. do 8 proc. w tym roku.  Według autorów raportu to konsekwencja negatywnych dla turystyki wydarzeń w tym ostatnim kraju (zamachy terrorystyczne, próba puczu).


Tak wygladały realne wyniki sprzedaży lipcowych wyjazdów. W badaniu ankietowym firmy SW Research na zlecenie Travelplanet czołówkę  krajów, do których wyjeżdżają na wypoczynek Polacy stanowią: Grecja, Włochy i Hiszpania.

 

zagranica


Według autorów raportu powodem tego rozmijania się preferencji z rzeczywistością może być wysoka cena wakacji. Za urlop w Hiszpanii przeciętny polski turysta płaci bowiem średnio prawie 3 tys. zł, a we Włoszech ponad 2,4 tys. zł i są to wyraźnie droższe wakacje niż w wypadku pozostałych najpopularniejszych kierunków.


W kraju ponad połowa jedzie nad Bałtyk, jedna trzecia w góry


- Wśród wszystkich badanych, co piąty wybiera letnie wakacje za granicą – przytacza dane z badania Piotr Zimolzak z SW Research. - Polska jest w tym czasie bardziej popularna na wypoczynek, wybiera ją 37proc. badanych - dodaje.


Jeśli wakacje w Polsce, to przede wszystkim Bałtyk - takie miejsce wypoczynku w badaniach znalazło się na pierwszym miejscu. Polskie morze wskazuje ponad połowa ankietowanych, planujących krajowy urlop.

 

kraj

 

Z kolei według rezerwacji Travelplanet.pl nad Bałtyk wyjechało 70 proc. klientów biur podróży, którzy postanowili spędzić lipcowy urlop w kraju. Wyjazdy krajowe organizowane są głównie na własną rękę, jedynie 8,5 proc. badanych decyduje się na skorzystanie z ofert biur podróży. Wśród wypoczywających za granicą co trzeci skorzystał z takiej usługi, pozostali organizują wakacje samodzielnie.


Wakacje w Polsce: tanio i patriotycznie


- Ankietowani wykazali przywiązanie do odpoczywania w kraju - tłumaczy Piotr Zimolzak. Równie silne jak sentyment do wypoczynku w Polsce (40 proc. respondentów) i znacznie silniejsze niż chęć wspierania rodzimego rynku (20 proc.) są w tym wypadku powody natury ekonomicznej: to bliska odległość (ponad 46 proc.) i niższy koszt (blisko 41 proc.). Ponad 9 proc. pytanych wskazało brak znajomości języków obcych jako powód, dla którego wybierają wakacje w Polsce.


- Jeśli jednak potraktujemy tę bliską odległość nie jako kwestię kosztów, lecz zaoszczędzonego czasu. Lot z Polski nad Morze Śródziemne trwa ok. 3 godzin. Dojazd z południa Polski nad Bałtyk trwa dwukrotnie dłużej - zauważa Radosław Damasiewicz z Travelplanet.pl.


Z danych firmy wynika, że wakacje w kraju kosztowały w lipcu średnio 1,2 tys. zł od osoby. Zagraniczny wypad natomiast dwa razy więcej ok. 2,4 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że w cenę ponad 90 proc. zagranicznych wakacji wliczony był dolot. Natomiast koszt wakacji w Polsce nie obejmował dojazdu.


- Polacy w kraju wolą raczej niższy standard hotelu, często tylko ze śniadaniami, zaś na zagranicznych wakacjach wybierają lepsze hotele z opłaconym w pełni jedzeniem, napojami, przekąskami, lodami itp. stąd właśnie powszechne wrażenie, że zagraniczne wczasy są znacznie droższe niż wakacje w kraju - podkreśla Radosław Damasiewicz.


Polacy wolą dłuższy urlop, ale realnie wybierają krótszy


Prawie połowa respondentów SW Research woli jeden dłuższy urlop niż dzielenie go na kilka krótkich. Ale co innego chęci, a co innego realia.


Statystyki sprzedaży z lipca 2016 pokazują, że wypoczywający 6-8 dni to 69 proc. klientów biur podróży. Natomiast wyjeżdżający na 12–15 dni to niecałe 15 proc. Widać wyraźną tendencję do skracania wypoczynku i dzielenia urlopu. Jeszcze dekadę temu dwutygodniowe wczasy stanowiły 30 proc. wyjazdów. W całym 2015 roku było to tylko 13 proc.

 

Dla dwóch na trzech badanych przez SW Research wakacyjna wyprawa to chęć zobaczenia ciekawych miejsc za granicami kraju. Dla prawie połowy liczy się gwarancja ładnej pogody. Ponad 40 proc. wskazało chęć poznania innej kultury, a co piąty – wyższy komfort usług. Jedna trzecia badanych wybiera w czasie wypoczynku zwiedzanie i wycieczki, a co czwarty woli wypoczynek na plaży i basenie.

 

Badanie Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadzono od 12 do 20 lipca na ponad tysiącosobowej reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków, metodą wywiadów on-line (CAWI).

 

polsatnews.pl, infografika: Travelplanet.pl