Firmy nie mają wątpliwości, że kontrahenci przesuwający termin płatności finansują w ten sposób swoją działalność. Takiego zdania jest ponad trzy czwarte (76 proc.) ankietowanych firm.

 

- Wymuszony kredyt kupiecki, bo tak trzeba nazwać wydłużanie terminów płatności, to powszechne zjawisko. Jak wynika z naszych analiz, spotyka się z nim niemal połowa przedsiębiorstw. Przeciętnie aż 12,5 proc. wartości faktur wystawionych przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa regulowane jest z opóźnieniem przekraczającym 60 dni lub niepłaconych jest wcale – stwierdził  Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.


- I niestety poprawa koniunktury gospodarczej nie wpływa istotnie na lepszą jakość wzajemnych rozliczeń między firmami. Szczególnie odporna jest branża budowlana - dodał.

 

Nakaz naliczania odsetek od opóźnionych faktur


Według badania, przedsiębiorcy są gotowi poprzeć większą ingerencję państwa w ograniczenie procederu opóźnienia płatności. 61 proc. pytanych chciałoby np. dla płatności przekraczających 30 dni odgórnego nakazu naliczania odsetek ustawowych. Najlepiej, gdyby robiły to automatycznie programy finansowo–księgowe.


Doliczanie dłużnikowi ustawowych odsetek, gdy płatność nie została uregulowana w ciągu 30 dni, obecnie jest dobrowolne a nie obowiązkowe. Niewiele mikro, małych i średnich firm korzysta jednak z tych przepisów.


- Biznes prowadzony przez mikro, małe i średnie firmy w głównej mierze opiera się na relacjach. 71 proc. przedsiębiorców zna osobiście większość partnerów biznesowych, a 20 proc. spotyka się nawet na gruncie prywatnym. Trudno w takiej sytuacji używać argumentu karnych odsetek. Dlatego ważne jest, aby to państwo i przepisy narzucały obowiązek dyscyplinowania niesolidnych dłużników - podkreślił Mariusz Hildebrand.   


Płatności z terminem powyżej 30 dni nie powinny być wliczane w koszty


Ponad połowa przedsiębiorców popiera też bardziej drastyczne regulacje karzące niesolidnych kontrahentów - chcieliby, aby firma, która przekroczyła 30-dniowy termin płatności nie miała możliwości uznawania faktury za koszt podatkowy i nie mogły na jej podstawie odliczać VAT, czy też obniżać podatku dochodowego. Taki sposób mobilizowania do rzetelnych zachowań poparło 52 proc. ankietowanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

faktury


Wśród przedsiębiorstw, które mają problemy ze ściąganiem należności, 4 na 10 ma kłopoty z zachowaniem płynności finansowej. W efekcie nie są w stanie płacić w terminie około 40 proc. swoich zobowiązań i w ten sposób przenoszą problem na kolejne firmy.  

 

polsatnews.pl; infografika: BIG Infomonitor