Raport został sporządzony w oparciu o przychody pochodzące z trzech źródeł: z dnia meczu (wpływy ze sprzedaży biletów, karnetów i cateringu), prawa do transmisji (uwzględniające również premie za udział w pucharach) oraz komercyjne (reklama, sponsoring, sprzedaż gadżetów). Nie uwzględniono wpływów z transferów.

 

Ponad 4 mln zł. przychodów od 2014

 

W stosunku do 2014 roku Legia zanotowała wzrost przychodów o 4,4 mln zł. Dzięki występom w fazie grupowej Ligi Europejskiej do warszawskiego klubu zbliżył się Lech - 78 mln. Poznaniacy poprawili swój wynik aż o 35,4 mln. Na trzecim miejscu znalazła się Lechia Gdańsk - 44,7 mln.

 

- Legia regularnie reprezentuje nasz kraj na arenie międzynarodowej, a teraz znów staje przed szansą awansu do Ligi Mistrzów. Taki awans byłby naturalną konsekwencją długoterminowej dominacji finansowej w ekstraklasie  - ocenił Marcin Diakonowicz z Deloitte.

Łączne przychody klubów Ekstraklasy wyniosły 494,24 mln zł (118 mln euro), czyli o blisko 71 mln więcej niż w roku 2014. Spadek przychodów zaobserwowano w pięciu przypadkach: Zagłębia Lubin, Śląska Wrocław, Górnika Zabrze, Korony Kielce oraz Podbeskidzia Bielsko-Biała.

 

Ekstraklasa zbliża się do średniaków

 

Ekstraklasa nadal jest daleko w tyle za "Wielką Piątką" czołowych lig europejskich, ale systematycznie zbliża się do tzw. "średniaków". Austriacka może się pochwalić przychodami w wysokości 129 mln euro, szkocka - 135, duńska - 149, szwedzka - 152, belgijska - 303, a holenderska - 437. Bezkonkurencyjna jest angielska Premier League - 4,4 mld.

 

Raport zawiera też zestawienie wynagrodzeń piłkarzy do przychodów. Za odpowiedni uznany został wskaźnik na poziomie 60 procent, a jako ostrzegawczy - o dziesięć procent wyższy. Średni wskaźnik drużyn z polskiej ekstraklasy wynosi 53 proc. i w stosunku do roku 2014 uległ wyraźnej poprawie. Wówczas było to 65 proc.

 

Pod tym względem najbardziej zdyscyplinowanymi klubami w Polsce są Lech - 37 proc., Cracovia - 40 i Ruch Chorzów - 43. Najgorzej sytuacja ponownie wygląda w Koronie Kielce - 120 proc. i Górniku Zabrze - 105.

 

Średnia frekwencja na meczach ekstraklasy w sezonie 2014/15 wyniosła 9,1 tys. osób na spotkanie (wzrost o 0,7 tys.). Najwyższą może się pochwalić Legia - 21,2 tys., drugi jest Lech - 16,8. Na przeciwległym biegunie znajduje się Bruk-Bet Termalica Nieciecza - 3,2.

 

Ranking polskich klubów piłkarskich na podstawie przychodów w 2015 roku:

 

1. Legia Warszawa 108 mln zł

2. Lech Poznań 78

3. Lechia Gdańsk 45

4. Wisła Kraków 30

5. Zagłębie Lubin 29

6. Cracovia Kraków 29

7. Piast Gliwice 26

8. Śląsk Wrocław 26

9. Pogoń Szczecin 25

10. Jagiellonia Białystok 22

11. Ruch Chorzów 18

12. Górnik Zabrze 14

13. Górnik Łęczna 14

14. Podbeskidzie Bielsko Biała 11

15. Korona Kielce 11

16. Bruk-Bet Termalica Nieciecza 8*

 

*- Termalica odmówiła uczestnictwa w badaniu, wartość szacunkowa.

 

PAP