"Kobiety są najbardziej wschodzącym rynkiem na świecie. Nigdy wcześniej nie czuły się bardziej ambitne i zmotywowane niż teraz. Podejmują więcej decyzji finansowych i zarabiają tyle, ile ich partnerzy. Jednak nadal czują, że ich osiągnięcia i aspiracje nie są dostatecznie doceniane” - napisali autorzy raportu.


Według badania 50 proc.  kobiet przejęło rolę głównego żywiciela rodziny. 79 proc. zgadza się, że posiadanie dzieci sprawia, że pracują efektywniej i są bardziej zorganizowane.


56 proc. pań uważa, że jest bardziej ambitna niż partner czy małżonek, a 82 proc, że kobiety powinny się wspierać w rozwoju kariery zawodowej. 48 proc. twierdzi, że raczej nie liczy na nikogo, by osiągnąć własny sukces, a 3/4 widzi, że ich praca ma bezpośredni wpływ na to, kim są i jak się czują.


Natomiast 44 proc. kobiet zgadza się, że warto odłożyć w czasie macierzyństwo i małżeństwo dla kariery zawodowej.

 

index

 

Kobiece "plemiona"

 

Na bazie badania i 3 lat dodatkowych analiz, firma J. Walter Thompson stworzyła 20 nowych "plemion" kobiet zwanych "Female Tribes", które podsumowują kluczowe trendy i aspekty kobiet na całym świecie.

 

Przykładowo to:

 

"Azjatycki Typ Alfa" - nowoczesne azjatyckie kobiety wychodzą ze stereotypu uległej opiekunki domowego ogniska, aby stać się potęgą ekonomiczną. W Azji jest największy stosunek kobiet prezesek do mężczyzn prezesów na świecie, a 2/3 kobiet w Chinach to miliarderki. 63 proc. Chinek twierdzi, że wykorzystuje swoją kobiecość jako środek władzy i wpływów.

 

"Nastoletnia Aktywistka" - bardziej dojrzałe i dorosłe niż wskazywałby na to ich wiek. Świadomie i z pasją chcą zmieniać świat wokół siebie. Dorastanie w nieprzyjaznym otoczeniu skłania je do chęci zmiany. Uzbrojone w  idealizm i mające dostęp do social mediów wiedzą co zrobić, by ich głos został usłyszany. W czasie badania 1000 kobiet w wieku 12-19 lat stwierdziło, że najbardziej niepokoi je terroryzm i wojny. Tylko 56 proc. uważa, że mężczyźni i kobiety są traktowane jednakowo w miejscu pracy.

 

"Ikony Kultury" - Hollywood przewiduje, że rok 2016 będzie czasem kobiecych ról, aktorek, autorek scenariuszy i reżyserek. 80 proc. badanych uważa, że kobiety mają i będą miały więcej do powiedzenia i staną się wpływowymi w kwestiach kulturowo-społecznych. Trzy czwarte jest zainteresowana obejrzeniem filmów z kobietami w rolach silnych charakterów.

 

"Odrodzona" - przy wydłużającej się długości życia pojawiło się nowe pokolenie kobiet, które po nieudanym związku małżeńskim, po "pięćdziesiątce", zaczyna wszystko od nowa. Jest to nowa, rewolucyjna zmiana.

 

"Nie-mama" - poświęcenie stało się przereklamowane, rodzicielstwo również. Aspekt posiadania dzieci wciąż należy bardziej do sfery damskich obowiązków, ale macierzyństwo staje się coraz bardziej zróżnicowane. Pojawiają się nowe formy pośrednie lub zupełnie radykalne. 1 na 4 kobiety badane na całym świecie nie planuje żadnych dzieci. Nigdy. W USA - co trzecia.

 

polsatnews.pl; infografika; J. Walter Thompson