Po ujawnieniu przez Stany Zjednoczone, że Volkswagen Group używała oprogramowania, które obniżało wskazania emisji tlenków azotu NOx podczas testów, w październiku 2015 roku, parlament przyjął rezolucję wzywającą do przeprowadzenia wyczerpującego śledztwa, dotyczącego roli i odpowiedzialności Komisji Europejskiej oraz państw członkowskich.

 

PE wezwał państwa członkowskie do ujawnienia, co wiedziały o nadużyciach i jakie działania zostały podjęte w tej sprawie. W grudniu 2015 roku PE powołał 45-osobową komisję śledczą, która bada łamanie unijnych przepisów dotyczących pomiarów emisji z samochodów oraz domniemanych niepowodzeń we wprowadzaniu standardów UE przez państwa członkowskie i przez Komisję Europejską. Mandat komisji wynosi 12 miesięcy.

 

W środę glosowanie nad sprawozdaniem śródrocznym

 

Komisja zakończyła pierwszą fazę prac - posłowie spotkali się z przedstawicielami świata nauki, organizacji handlowych i organizacji pozarządowych, którzy dzielili się ekspercką wiedzą o testach emisji spalin, sposobach ich pomarów i ograniczenia.

 

Komisja opublikowała sprawozdanie środroczne, które przyjmie w środę, 13 lipca. Debata i głosowanie plenarne w sprawie raportu planowane są na wrześniowej sesji plenarnej. Komisja przedstawiła także plan prac w drugim półroczu swojego działania.

 

Spotkania z Renault, Volkswagenem oraz Mitsubishi

 

W środę, 13 lipca, o 9.00 komisja EMIS spotkała się z przedstawicielami Renault Group i Volkswagen Group, a w czwartek, 14 lipca, o 9.00 - spotka się z przedstawicielami Mitsubishi. Także w czwartek, o 15.00, posłowie spotkają się z Stavrosem Dimasem, byłym komisarzem ds. środowiska (2004-2010). Günter Verheugen, były komisarz ds. przemysłu i przedsiębiorczości (2004-2010), spotka się z posłami w tym roku.

 

W czwartek, 14 lipca, o 14.00 przewodnicząca Kathleen Van Brempt przedstawi dotychczasowe wyniki pracy komisji i odpowie na pytania użytkowników Facebooka.

 

europarl.europa.eu