UOKiK sporządził listę sześciu zasad, którymi powinni kierować się konsumenci. Oto one:

 

Ile przeceny w przecenie

 

Upewnij się, czy napisy "10 proc.", "SALE", "70 proc." odnoszą się do całego asortymentu, czy jedynie do części towaru. Zdarza się, że "promocja" to hasło pułapka, a 70 proc. obniżką objęta jest niewielka część asortymentu.

 

Cena cenie nierówna

 

Niższa cena na metce, a wyższa na paragonie? Pamiętaj - w takiej sytuacji masz prawo zakupu po cenie niższej. Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się np. pomyłką pracownika.

 

Kupione, ale niezmierzone?

 

Rozmyśliłeś się i chcesz oddać ubranie, które kupiłeś pod wpływem impulsu? Pamiętaj - zgodnie z prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad. Zależy to od jego dobrej woli. Gdy się zgadza, sam określa warunki - może zamiast pieniędzy wręczyć bon na zakupy w tej samej sieci handlowej.

 

Reklamacja

 

Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji rzeczy przecenionej. Jeżeli zakupiony produkt ma wadę, możesz w ciągu 2 lat złożyć reklamację - najlepiej na piśmie. Możesz żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeżeli wada jest istotna. W ciągu 14 dni przedsiębiorca musi rozpatrzyć twoją reklamację. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że uwzględnił twoje żądania. Nie wiesz jak napisać reklamację? Skorzystaj z formularza, który znajdziesz tutaj.

 

Paragon, faktura, świadek - musisz mieć dowód… zakupu

 

Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinieneś dostać od każdego sprzedawcy. Ponadto - dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły tobie podczas zakupów. Pamiętaj - do reklamacji jest potrzebny dowód zakupu, a nie pudełko - mimo że ułatwia przewiezienie wadliwego towaru, to sprzedawca nie powinien uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania.

 

Nieuznana reklamacja? - bezpłatna pomoc

 

Jeżeli sprzedawca nie uznał twojej reklamacji, szukaj pomocy prawnej u: rzeczników konsumentów, pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc na numer infolinii 801 440 220. Możesz również skorzystać z porad udzielanych w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.