Jak powiedział dziennikarzom gospodarz spotkania prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, samorządowcy przedstawiają propozycje konkretnych rozwiązań prawnych, regulujących szereg kwestii związanych z walką z zanieczyszczonym powietrzem. Przypomniał, że Kraków jest miastem, które zapoczątkowało kampanię antysmogową w kraju i - wprowadzając zakaz stosowania paliw stałych do ogrzewania - stało się liderem tego typu działań.

 

- Jak wynika z raportu WHO problem zatrutego powietrza dotyczy całego naszego kraju. Powietrze nie zna granic, a nasze dotychczasowe doświadczenie pozwala nam wierzyć, że mówiąc jednym głosem i działając wspólnie, można jednak wiele wywalczyć - mówił Majchrowski.

 

- Musimy działać wspólnie, ponieważ z problemem smogu nie poradzi sobie samodzielnie żadne polskie miasto. Musimy się wspierać, ponieważ to samorządy lokalne ponoszą główny ciężar działań o charakterze operacyjnym w walce o jakość powietrza” - podkreślił.

 

Adresatami prezydent, premier i parlamentarzyści

 

W apelu do władz państwowych, w tym w szczególności do prezydenta Andrzeja Dudy, premier Beaty Szydło i parlamentarzystów, podpisanym przez przedstawicieli takich miast, jak Bielsko-Biała, Kraków, Łódź, Nowy Sącz, Nowy Targ, Oświęcim, Poznań, Pszczyna, Rybnik, Skawina, Szczawnica, Tarnów, Wieliczka, Wrocław, Zakopane i Żywiec, apelują oni o podjęcie prac legislacyjnych, które przyczynią się do powstania skutecznych, kompleksowych narzędzi do walki ze smogiem.

 

Samorządowcy proponują, aby w zakresie ograniczania niskiej emisji wprowadzono minimalne standardy jakości dla paliw stałych oraz parametry jakościowe nowych kotłów wprowadzanych na rynek. Postulują też wyposażenie służb kominiarskich w uprawnienia kontrolne do weryfikacji stanu jakości indywidualnych instalacji spalania oraz powrót do prac nad specustawą dotyczącą przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie sieci ciepłowniczych.

 

Pomysł stref ograniczonej emisji spalin

 

Do ograniczania emisji zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł komunikacyjnych mają się przyczynić takie rozwiązania prawne, jak m.in. wyposażenie lokalnych władz samorządowych w możliwość tworzenia stref ograniczonej emisji komunikacyjnej, wprowadzenie obowiązującego na terenie całego kraju jednolitego systemu oznakowania samochodów spełniających określone normy emisji spalin, czy wprowadzenie ograniczenia prędkości maksymalnej w obszarze stref ograniczonej emisji komunikacyjnej w trakcie występowania epizodów zanieczyszczeń powietrza.

 

Władze lokalne mogłyby też w trakcie takich epizodów zmieniać organizację ruchu drogowego np. wprowadzać ruch naprzemienny z rejestracjami parzystymi i nieparzystymi czy zakazywać ruchu samochodów przewożących mniej niż trzy osoby.

 

Samorządy chciałyby uzyskać uprawnienia kontrolne i egzekucyjne dla straży miejskich dotyczące przestrzegania ograniczeń, zakazów i nakazów oraz kontroli jakości spalin emitowanych przez pojazdy.

 

Proponują też umożliwienie ustalania zwiększonej opłaty taryfowej za parkowanie w strefach ograniczonej emisji komunikacyjnej w trakcie trwania sezonu grzewczego.

 

PAP