Odcinek testowy elektrycznej autostrady wybudowały szwedzka firma Scania we współpracy z niemieckim koncernem Siemens. Jeżdżące po niej ciężarówki mogą poruszać się z prędkością 90 km/h nie emitując przy tym żadnych zanieczyszczeń. 


Samochody wyposażone są w napęd hybrydowy, co pozwala im na poruszanie się także po zwykłych drogach. Po opuszczeniu pantografu kierowca przełącza po prostu napęd na ten wykorzystujący silnik diesla.

 

Szwedzi chcą uniezależnić się od paliw kopalnych


Szwedzka rządowa organizacja zajmująca się transportem Trafikverket, chce się sprawdzić czy takie drogi mogą zostać wykorzystane w programie uniezależnienia transportu od paliw kopalnych, co powinno nastąpić przed 2030 rokiem.


- Większość towarów transportowanych w jest w Szwecji z wykorzystaniem dróg lądowych - mówi Anders Berndtsson, dyrektor ds. strategii w Trafikverket. - Musimy uwolnić ciężarówki od ich uzależnienia od paliw kopalnych, tak aby można ich było używać również w przyszłości. Elektryczna droga oferuje taką możliwość i byłaby świetnym dopełnieniem systemu transportu - wyjaśnił Berndtsson.


AP