Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (oraz niektórych innych ustaw) to tzw. pakiet paliwowy. Jest elementem przygotowywanego przez resort finansów całościowego pakietu uszczelniającego pobór VAT. Minister finansów Paweł Szałamacha, podsumowując półroczny dorobek rządu, podkreślał, że pakiet ten pozwoli od przyszłego uzyskiwać wyższe dochody z tego podatku.

 

"Szara strefa w obrocie paliwami płynnymi szacowna jest na kilkanaście procent, a straty budżetu państwa na co najmniej 2,5 mld zł rocznie. W 2015 roku nieprawidłowości w podatku VAT w obrocie paliwami, stwierdzone przez kontrolę skarbową, wyniosły 5,8 mld zł" - przypomina rząd.

 

"Oszustwa w podatku VAT w obrocie paliwami to główny problem rzetelnych producentów i dystrybutorów paliw, którzy odnotowują straty spowodowane nieuczciwą konkurencją ze strony firm działających w szarej strefie. Nowe rozwiązania zdecydowanie ograniczą możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynią się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców" - stwierdziła Rada Ministrów w komunikacie.

 

Mechanizm oszukiwania

 

Proponowane zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczą wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Obecnie nie powoduje ono obowiązku zapłaty podatku VAT, a opodatkowaniu podlega dopiero jego odsprzedaż w Polsce, co stwarza pole do nadużyć.

 

Paliwowi oszuści wykorzystują instytucję tzw. zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego. Często firmy, które powinny zapłacić 23 proc. VAT od paliwa to "znikający podatnicy", czyli tzw. firmy-krzaki, które są likwidowane po przeprowadzeniu jednej transakcji.
 
W Polsce w dodatku okazało się, że kontrahentami zarejestrowanych odbiorców lub składów podatkowych coraz częściej są - zamiast "znikających podatników" – firmy zagraniczne, które kupują paliwo w kraju i sprzedają je "znikającym podatnikom".
 
"Taka konstrukcja pozwala omijać zabezpieczającą funkcję koncesji i zabezpieczenia majątkowego, a także pozbawia organy celne informacji o podmiotach, które są faktycznymi nabywcami paliwa i unikają zapłaty podatku VAT" -  wyjaśniało ministerstwo finansów. Według resortu w ubiegłym roku na rzecz zagranicznych podmiotów sprowadzono ponad 1,3 mld litrów oleju napędowego, a w styczniu i lutym br. ponad 340 mln litrów.
 
Zmiany przeciw oszustom paliwowym

 

"Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej" – wynika z przyjętych nowych przepisów.

 

Projekt zakłada też, że koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie "podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne".
 
Koncesji mają nie otrzymywać przedsiębiorstwa, w których "osoby zarządzające (członkowie zarządów i rad nadzorczych) skazano prawomocnym wyrokiem również za przestępstwo skarbowe mające związek z prowadzoną działalnością".
 
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają natomiast uniemożliwić obchodzenie "zabezpieczającej funkcji koncesji na obrót paliwami z zagranicą". Projekt zakłada ograniczenie wykonywania funkcji usługowej przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców. Będą mogły one świadczyć usługi wyłącznie firmom mającym siedzibę w Polsce lub zagranicznych mającym oddział z siedzibą w naszym kraju.


Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 roku.

 

PAP