W nowej fabryce mają być produkowane czterocylindrowe silniki benzynowe i dieslowskie. Na pierwszym etapie przewidziano inwestycje w wysokości 500 milionów euro. Agencja dpa odnotowuje, że rzecznik Daimlera nie potrafił jeszcze powiedzieć, ile miejsc pracy zapewni fabryka w Jaworze.

 

Nowe miejsca pracy

 

W końcu kwietnia dziennik "Rzeczpospolita" pisał, że Daimler zdecydował już, że w Jaworze wybuduje fabrykę silników dla Mercedes Benz Manufacturing (MBM) wchodzącego w skład Daimlera. Według prasy na nową fabrykę Niemcy mieliby wydać 800 mln euro, a zatrudnienie może tam znaleźć 1,5 tys. osób.

 

W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.

 

Morawiecki: inwestycja świadczy o dobrej kondycji polskiej gospodarki

 

Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce potwierdza otwartość Polski na inwestycje zagraniczne i dobrze świadczy o kondycji polskiej gospodarki - wskazuje w komunikacie resortu rozwoju wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

 

Jego zdaniem zapowiadana inwestycja to "dobry projekt inwestycyjny marki premium", który opiera się na wysoko zaawansowanej technologii.

 

- Na takich przedsięwzięciach nam zależy i będziemy pracować nad tym, aby było ich jak najwięcej. Mam nadzieję, że ta inwestycja będzie katalizatorem następnych dobrych przedsięwzięć, które zwiększają innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki - zaznaczył wicepremier.

Wyraził przekonanie, że ta inwestycja wzmocni polsko-niemiecką współpracę gospodarczą.

 

Resort podkreślił, że zamiarem inwestora jest długofalowa współpraca, a nowa fabryka jest jednym z elementów realizacji planu Daimlera odzyskania pierwszego miejsca w rankingu producentów samochodów luksusowych. Ministerstwo zapewnia, że w nowej fabryce produkowane będą najnowocześniejsze silniki benzynowe i wysokoprężne spełniające najwyższe wymogi środowiskowe.

 

Poprzednio przegraliśmy ze Słowacją

 

W 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.

 

Dpa zwraca uwagę, że w marcu pojawiły się doniesienia, iż Daimler planuje wybudowanie do 2020 roku w Europie nowej fabryki samochodów osobowych. - Do końca tego roku chcemy podjąć decyzję w tej sprawie - powiedział wtedy szef produkcji Mercedesa Markus Schaefer tygodnikowi "Automobilwoche". Dodał, że popyt zdecyduje, czy będą w tej fabryce produkowane pojazdy z napędem na przednie, czy na tylne koła.

 

W minionych latach często mówiono, że nowa fabryka Daimlera może powstać w Rosji. Schaefer zapowiadał też budowę fabryki silników w Chinach.

 

PAP