Za uchwaleniem ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej głosowało 250 posłów, przeciw było 168, wstrzymało się od głosu 27.


Wcześniej posłowie odrzucili poprawkę klubu Kukiz'15, która zakładała objęcie spółki mającej wykonywać zadania informatyczne dla resortu finansów tzw. ustawą kominową - określającej zasady wynagrodzeń osób kierujących spółkami z udziałem Skarbu Państwa.


Podstawowym celem ustawy, jak deklarowali przedstawiciele MF, jest zmniejszenie luki w VAT - różnicy między oczekiwanymi, a faktycznymi wpływami do budżetu państwa z tego podatku.


"Sprawne wykrywanie nadużyć podatkowych"


W ustawie jest mowa o budowie, rozbudowie lub unowocześnieniu istniejących systemów teleinformatycznych oraz budowie systemów teleinformatycznych wspierających administrację podatkową, służbę celną i kontrolę skarbową w wykrywaniu naruszeń prawa podatkowego. Systemy te będą wykorzystywane do przetwarzania informacji niejawnych oraz informacji zawierających tajemnice ustawowo chronione i będą służyły ochronie bezpieczeństwa finansowego państwa.


Zadania te ma realizować specjalnie powołana przez Skarb Państwa spółka celowa (spółka z o.o.). "Oznacza to, że przedmiotem działalności tej spółki nie będzie pozyskiwanie i administrowanie danymi podatników, ale właśnie przygotowanie rozwiązań informatycznych i wyposażenie organów administracji podatkowej, służby celnej i kontroli skarbowej w systemy teleinformatyczne, urządzenia informatyczne lub oprogramowanie zapewniające zwiększenie efektywności działań tych organów" - zapewniają autorzy ustawy.


"Zasadniczo wprowadzone zmiany służą ograniczeniu nieprawidłowości w obszarze finansów publicznych i obrotu towarowego. Mają prowadzić do sprawnego wykrywania nadużyć podatkowych i zapobiegać ich powstawaniu. Powinny zapewnić ochronę rynku przez ograniczenie szarej strefy i zmniejszenie luki podatkowej" - podsumowano.


Wstęp do centralnego rejestru faktur


Wiceminister finansów Leszek Skiba informował posłów w czasie prac sejmowych, że powołanie spółki celowej ma umożliwić utworzenie centralnego rejestru faktur. Gdy taki centralny rejestr faktur pojawi się i zacznie dobrze działać, spółka przestanie istnieć - mówił Skiba. Według niego może się to stać w roku 2018. Gdy spółka przestanie istnieć, dodał, wszystkie kody źródłowe zostaną przekazane do MF.


Podkreślał, że powstanie centralnego rejestru faktur ma na celu ograniczenie luki w dochodach z VAT, szacowanej przez KE na ok. 40 mld zł, czyli ponad jedną czwartą wszystkich przychodów budżetu z VAT.


Przekonywał, że to lekcja z wcześniejszych prób informatyzacji administracji skłoniła obecną ekipę w MF do przyjęcia rozwiązania nadzwyczajnego, aby powołać spółkę prawa handlowego, która będzie tworzyła rozwiązanie informatyczne w nadzwyczajnym trybie i szybko.


Teraz ustawą zajmie się Senat.

 

PAP