"Piotruś Pan" w 3D w Teatrze Muzycznym w Gdyni

Kultura
"Piotruś Pan" w 3D w Teatrze Muzycznym w Gdyni
PAP/Adam Warżawa

Spektakl "Piotruś Pan", w reżyserii Janusza Józefowicza, zrealizowany z wykorzystaniem technologii 3D, wystawi w sobotę Teatr Muzyczny w Gdyni. Autorem libretta jest Jeremi Przybora - poeta i współtwórca "Kabaretu Starszych Panów", a muzykę napisał Janusz Stokłosa. W czwartek na gdyńskiej scenie odbyła się próba medialna spektaklu i spotkanie z jego twórcami.

Po raz pierwszy Józefowicz wyreżyserował "Piotrusia Pana" w lutym 2000 r. w warszawskim Teatrze Roma. Kolejna realizacja miała miejsce 12 grudnia 2015 r. w stołecznym Teatrze Studio Buffo (Józefowicz jest szefem tej sceny od 1992 r.), w 100. rocznicę urodzin Jeremiego Przybory.

 

- Dlaczego zdecydowałem się powtórzyć realizację tego spektaklu? Głównie ze względu na libretto Jeremiego Przybory  - wspaniałe, mądre i dowcipne. Uważam, że warto jest ten materiał pokazywać zarówno młodszej, jak i starszej widowni - powiedział dziennikarzom Józefowicz, który oprócz reżyserii jest także autorem inscenizacji i choreografii.

 

Tłumaczył, że "Piotruś Pan" to spektakl familijny. - To nie jest spektakl dla dzieci. To jest taka wielopokoleniowa przygoda teatralna - nadmienił.

 

Stokłosa: pozwoliłem sobie przywołać np. Mozarta czy Rossiniego

 

Refleksjami o pracy nad komponowaniem muzyki do "Piotrusia Pana" podzielił się Janusz Stokłosa.

 

- Zwykle jest tak, że się współpracuje z autorem - są po drodze jakieś przekomarzania i przepychanki. W tym przypadku miałem już przed sobą gotową książeczkę z tekstami i trzeba było zrobić z tego partyturę. Libretto Przybory było o wiele bardziej obszerne. Sporo piosenek nie zmieściło się, bo przedstawienie musiałoby trwać trzy godziny. To mi nie ułatwiało życia, bo wybór wątków i tematów został praktycznie już w moich rękach - opowiadał kompozytor.

 

Stokłosa wyznał, że tworząc muzykę do spektaklu postawił sobie za cel, żeby nie była ona zbyt modna. - Pomógł mi uniwersalny temat, dotyczący historii wiecznych, do jakich należy »Piotruś Pan«, które były, są i będą. To sprowokowało przyjęcie najbardziej klasycznego wzorca, czyli orkiestra symfoniczna i wszystkie inkrustacje. Dużo jest np. cytatów, pozwoliłem sobie przywołać np. Mozarta czy Rossiniego - nadmienił.

 

Scenografię do gdyńskiego spektaklu przygotował Andrzej Woron, a kostiumy Dorota Kołodyńska.

 

"Metro" - trampolina do sukcesu

 

Józefowicz jako reżyser zadebiutował spektaklem "Metro" według libretta Agaty i Maryny Miklaszewskich, z muzyką Janusza Stokłosy. Premiera musicalu odbyła się w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w styczniu 1991 r. Przedstawienie to było pierwszą  w historii polskiego powojennego teatru prywatną produkcją. W 1992 r. "Metro" miało swoją premierę w Nowym Jorku na Broadwayu.

 

Od tamtej pory Janusz Józefowicz wyreżyserował i stworzył choreografię do wielu spektakli, najważniejsze to: "Piotruś Pan" (Teatr Muzyczny Roma), "Romeo Julia" (Studio Buffo), "Halka", "Krakowiacy i górale” (Opera Narodowa), „Zemsta nietoperza”, opera Rogera Waters’a "Ca Ira" (na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz w Kijowie), "Czarownice z Eastwick" (Moskwa).

 

W 2011 r. Józefowicz zrealizował pierwszy na świecie musical w technologii 3D - "Polita", będący widowiskiem muzycznym na podstawie biografii jednej z największych gwiazd kina niemego - Poli Negri.

 

"Piotruś Pan" to opowieść szkockiego powieściopisarza Jamesa Matthew Barrie'ego o chłopcu, który nie chciał dorosnąć. "Piotruś Pan" powstał w latach 1902-1911. Obok "Alicji w krainie czarów" i "Chatki Puchatka" jest jedną z najpopularniejszych pozycji literatury dla dzieci.

 

PAP

luq/
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze

Przeczytaj koniecznie