"Polacy mobilności uczą się bardzo szybko. Pomaga nam tu nasza wrodzona zdolność do poszukiwania sprytnych - smart rozwiązań. Chcemy kupować wygodniej, kiedy i jak chcemy, a to zapewniają nam urządzenia mobilne, które doskonale łączą światy offline i online. Pozwalają też konsumentom dyktować warunki - kupować świadomie, ale i wykorzystywać nadarzające się okazje zakupowe" - napisali autorzy raportu.


- Rok wcześniej widać było, że interesują się zakupami mobilnymi ci, którzy są liderami nowoczesnych technologii, osoby, które jako pionierzy chcą próbować nowych sposobów na komunikację i zakupy. W tej chwili praktycznie dla każdego zakupy mobilne, czyli przez smartfon, tablet, komputer przenośny, to jest coś zupełnie normalnego - stwierdził Michał Bonarowski z serwisu Allegro, jeden autorów raportu.


Samochód i dom kupiony za pomocą smartfona


43 proc. osób kupujących w sieci robi zakupy na smartfonach, a 29 proc. na tabletach. Grupą, w której zanotowano największy skok w liczbie osób kupujących na smartfonach i tabletach, są mieszkańcy wsi i mniejszych miast.

 

Polacy decydują się na zakupy mobilne głównie z powodu swobody wyboru. Taki powód deklaruje 52 proc. pytanych. Drugim najważniejszym czynnikiem decydującym jest wygoda - wspomina o niej 44 proc. osób.

 

Dlaczego kupujemy mobilnie?

 

zakupy

 

- Polacy kupują przez smartfony właściwie wszystko. Bardzo trudno byłoby wyznaczyć taką grupę produktów, która nie mieści się w takich zakupach. Oczywiście są zakupy bardzo popularne, takie jak multimedia, czyli książki i filmy, ale też pojawiają się artykuły spożywcze. Nie ma praktycznie żadnych barier, jeżeli chodzi o ceny. Zdarzyło się, że ktoś kupił samochód, łódź motorową, a nawet dom przez aplikację mobilną – dodaje Michał Bonarowski.

 

Najpierw porównanie, później zakup

 

Z badania wynika też, że Polacy za pomocą urządzeń mobilnych robią też dużo tzw. czynności okołozakupowych: szukają opinii o produktach i usługach, dokładnych informacji na ich temat, poszukują inspiracji zakupowych.

 

- Przede wszystkim kobiety nie tylko kupują, lecz także szukają opinii, szukają potwierdzenia tego, czy dany zakup będzie dobry, a po zakupie szukają potwierdzenia, że ten zakup był potrzebny i wykonany sensownie  - zauważył Michał Bonarowski

 

Raport jednak też przypomina, że nadal 80 proc. osób kupujących przez internet wykorzystuje w tym celu laptop lub komputer stacjonarny. Tablety i smartfony są dodatkowym kanałem zakupowym.

 

W ramach raportu zebrano opinie 3174 Polaków, w tym 1185 kupujących z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (smartfona bądź tabletu). Wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Badanie przeprowadzono w dniach 6-16 lutego.

 

polsatnews.pl, infografika: Allegro