- Spożywanie czekolady może być postrzegane jako »grzeszna przyjemność«, ale jednocześnie produkt ten jest ściśle związany z potrzebami emocjonalnymi. Prawdopodobnie z tego właśnie powodu konsumenci pozwalają sobie na czekoladę i inne mniej zdrowe przekąski. Nawet w czasach, gdy tak bardzo podkreśla się konieczność zwracania uwagi na to, by przekąski były zdrowe, nie da się ignorować znaczenia czekolady w zapewnianiu dobrostanu psychicznego - powiedziała Marcia Mogelonsky, dyrektor ds. analiz w firmie Mintel.

 

Jemy więcej czekolady lepszej jakości

 

Sprzedaż czekolady na wielu rynkach dynamicznie rośnie, a jak pokazuje badanie, obecnie w ofercie znajduje się więcej czekolady lepszej jakości niż kiedykolwiek wcześniej. W latach 2011–2015 liczba ekskluzywnych produktów czekoladowych wzrosła na całym świecie o 72 proc. Z kolei 7 proc. wyrobów wprowadzonych w 2015 r. aspiruje do klasy premium w porównaniu z 5 proc. w roku 2011.


Około jednej czwartej (22 proc.) konsumentów czekolady we Francji deklaruje, że w podejmowaniu decyzji zakupowych istotne znaczenie ma zawartość wysokiej klasy składników (podobnie uważa 21 proc. konsumentów we Włoszech, 17 proc. w Hiszpanii, 11 proc. w Niemczech i 9 proc. w Polsce). Ponadto jedna czwarta (25 proc.) nabywców czekolady w Wielkiej Brytanii deklaruje, że byłaby gotowa zapłacić więcej za luksusową markę czekolady dla siebie, a 44 proc. - podczas kupowania czekolady w prezencie.

 

Ciemna czekolada najpopularniejsza


- Biorąc pod uwagę, jak bardzo w ciągu ostatniej dekady pogłębiła się wiedza konsumentów na temat żywności, nie dziwi wzrost popytu na unikatowe, autentyczne produkty. Jest to szczególnie wyraźne w przypadku wyrobów czekoladowych - konsumenci bardziej interesują się sposobem pozyskiwania kakao, zawartością kakao i renomą marki - dodała Marcia Mogelonsky.


Europejskim konsumentom najbardziej przypada do gustu ciemna czekolada. W 2015 r. 48 proc. konsumentów we Włoszech stwierdziło, że podczas kupowania czekolady szuka odmiany ciemnej, co stanowi wzrost o 36 proc. w porównaniu z 2012 r. Ten sam trend obserwuje się we Francji (48 proc.  w 2015 r. w porównaniu z 39 proc. w 2012 r.), Niemczech (30 proc. w 2015 r. wobec 24 proc. w 2012 r.) i Hiszpanii (40 proc. w 2014 r. wobec 36 proc. w 2012 r.).

 

Oryginalne smaki - z solą, herbatą


Wydaje się, że amatorzy czekolady na całym świecie poszukują coraz bardziej oryginalnych smaków, a branża reaguje na to zapotrzebowanie. Warto podkreślić, że w latach 2011–2015 na całym świecie nastąpił 63-procentowy wzrost liczby wprowadzonych na rynek wyrobów czekoladowych z dodatkiem herbaty matcha. W tym samym okresie liczba produktów czekoladowych z dodatkiem soli lub o słonym smaku zwiększyła się o 270 proc.


Obecnie 44 proc. nabywców czekolady w Wielkiej Brytanii deklaruje, że obecność w sklepie nowych smaków zachęca ich do zakupu, a 21 proc. konsumentów w Stanach Zjednoczonych mówi, że zazwyczaj kupuje nowe produkty czekoladowe, gdy zobaczą je na półce.  

 

polsatnews.pl