Otwarte Klatki to stowarzyszenie broniące praw zwierząt. Ostatnia kampania pod hasłem "Jak One To Znoszą?", ma na celu zwrócenie uwagi na problem ferm przemysłowych i warunków w nich panujących. Chodzi o to, by każdy, kto kupuje jaja w marketach, mógł dowiedzieć się, jak kury znoszą chów klatkowy.

 

- Szacuje się, że nawet 89 proc. wszystkich jaj sprzedawanych w polskich sklepach pochodzi z chowu klatkowego. Dzięki sprawnemu marketingowi nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak naprawdę wygląda ich produkcja - powiedział Jakub Stencel, koordynator akcji, która ma nam tę produkcję pokazać.

 

Organizatorzy akcji twierdzą, że nagrania z ferm przemysłowych są rewolucyjne, gdyż zrobione zostały przy pomocy kamer 360 stopni. Zdaniem aktywistów, obejrzane przez okulary Virtual Reality robią kolosalne wrażenie.

 

"Po założeniu specjalnych gogli przenosimy się do ciemnego wnętrza fermy jajczarskiej. Dobiega nas kakofonia dźwięków, które wydają z siebie kury. W wielkiej hali widzimy rzędy klatek, w których przebywa kilkadziesiąt tysięcy ptaków. Możemy przyjrzeć się każdemu z nich i rozejrzeć dookoła. Wyraźnie dostrzegamy nadmierne stłoczenie, w jakim żyją zwierzęta. Rzędy klatek zdają się ciągnąć bez końca. W zasięgu wzroku mamy tysiące kur znoszących jajka, które trafią na półki polskich sklepów" - tak Stowarzyszenie Otwarte Klatki zachęca do obejrzenia swoich nagrań.

 

 

Happeningi w całej Polsce

 

Najbliższą akcję Otwarte Klatki zaplanowały na sobotę 12 marca. Od godz. 10 do 12, na krakowskim Rynku Głównym naprzeciwko Kościoła Mariackiego - chętni będą mogli obejrzeć film z fermy i podpisać deklarację niekupowania jajek tzw. "trójek", czyli najpopularniejszego i najtańszego w Polsce typu jaj pochodzących właśnie z chowu klatkowego.

 

Podobne akcje odbędą się także 12 i 13 marca w Częstochowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Wrocławiu, Lublinie, Opolu, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Katowicach.

 

- W ciągu ostatnich kilku lat zauważalna stała się tendencja do rezygnowania przez większe sieci handlowe i restauracje ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. W USA są wśród nich tacy giganci jak Burger King, Kraft Foods, McDonald's, Nestlé, Subway, Wal-Mart czy Wendy’s. Także w polskim społeczeństwie widoczny jest sprzeciw wobec jajek "trójek". Według sondażu IBRiS przeprowadzonego w lutym 2016 roku aż 78 proc. Polaków uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków - dodał Stencel.