Eksperci szacują, że w tym roku na świecie zostanie sprzedanych w sumie 1,6 mld smartfonów, co odpowiada wzrostowi o ok. 11 proc. w porównaniu do roku 2015. Około 7 proc. z tej liczby będą stanowić urządzenia używane (w 2015 roku było to około 5 proc.).


- Z naszego badania wynika, że co dziesiąty dorosły Polak sprzedał poprzednio używany przez siebie smartfon. Z kolei 41 proc. użytkowników smartfonów w wieku 18-59 lat zadeklarowało, że ma tendencję do kupowania najnowszych urządzeń, jeśli naprawdę im się podobają, a 6 proc. decyduje się na ich zakup jak tylko pojawią się na rynku. Takie podejście może oznaczać, że grupa ta coraz częściej będzie chciała sprzedać poprzednio używany przez siebie model telefonu na rynku wtórnym – uważa ekspert z Deloitte Jakub Wróbel.


Jednocześnie 80 proc. polskich użytkowników smartfonów wymieniając swój telefon na nowy, stary zostawia sobie, oddaje innemu członkowi rodziny albo znajomemu lub po prostu wyrzuca.


Młodzież jest przykuta do smartfonów przez 3 godziny dziennie


Eksperci Deloitte wskazują, że ewolucja rynku telekomunikacyjnego dotyczy nie tylko samych urządzeń, ale także sposobów korzystania z nich. Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wśród przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych po 2000 roku) w Polsce wynika, że wśród gimnazjalistów media społecznościowe wyprzedziły rozmowy telefoniczne i stały się głównym narzędziem do komunikacji. 95 proc. z nich posiada smartfon.

 

- Nasze badanie pokazało, że młodzi użytkownicy w bardzo krótkim czasie po przebudzeniu sięgają po swój telefon. Aż siedmiu na dziesięciu uczniów szkół gimnazjalnych ma kontakt ze swoim smartfonem już w ciągu kwadransa po obudzeniu się, a bezpośrednio po otwarciu oczu po telefon sięga 36 proc. nastolatków. Wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi 6-7 proc. Aż 77 proc. z nich komunikowało się przez media społecznościowe w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie. Jedynie 16 proc. zadeklarowało, że napisało maila w ciągu ostatniego tygodnia - opisuje Agnieszka Zielińska z Deloitte.

 

46 proc. gimnazjalistów korzysta z telefonu ponad trzy godziny dziennie, dla porównania oglądających telewizję przez taki sam czas jest ich już tylko 13 proc.

 

Według raportu rynek technologii, mediów i telekomunikacji jest dziś w dużym stopniu rynkiem młodych odbiorców, do wymagań których producenci i dostawcy treści będą musieli się dostosować.

 

polsatnews.pl