Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Są one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środków krajowych. Kontrakt jest dokumentem otwartym. Umożliwia to wprowadzenie w nim zmian.


Wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak powiedział niedawno w Sejmie, że jego resort przegląda źródła finansowania poszczególnych inwestycji wskazanych w pierwszej wersji Kontraktów Terytorialnych. Jak podkreślił, najpierw potrzebna jest "głęboka analiza", a potem należy ewentualnie zastanowić się nad renegocjacją kontraktów.

 

Część województw nie chce zmian, ale chce rozmów

 

Województwa wielkopolskie, małopolskie, łódzkie, lubelskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie i śląskie nie planują zmian w Kontraktach Terytorialnych. Chcą jednak rozmawiać z rządem o szczegółach finansowania projektów zapisanych w tych dokumentach, kluczowych dla ich regionów.

 

Zmian w kontrakcie nie przewiduje województwo wielkopolskie. Przedstawiciele samorządu dodają, że nie ma żadnych oficjalnych informacji o przygotowywaniach rządu do ewentualnej renegocjacji ustaleń kontraktu. 

 

Również władze Małopolski nie renegocjują kontraktu. Modyfikacji nie ulegnie też lista przedsięwzięć w kontrakcie dla województwa łódzkiego. Obecnie Urząd Marszałkowski w Łodzi prowadzi z Ministerstwem Rozwoju rozmowy w sprawie "szczegółowych warunków realizacji poszczególnych zadań na poziomie regionu".

 

Zmieniać projektów nie zamierza także województwo lubelskie. Wśród nich są m.in. budowa drogi ekspresowej S-17 Warszawa-Lublin i S-19 Lublin-Rzeszów, a także przebudowa linii kolejowej Lublin-Warszawa. Będą jedynie rozmowy w celu "uszczegółowienia poszczególnych przedsięwzięć.

 

O zmiany w kontrakcie nie wnioskował też zarząd województwa dolnośląskiego. Kontrakt dla Dolnego Śląska zakłada realizację inwestycji za 28 mld zł, w tym m.in. budowę dróg ekspresowych S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław).

 

Dyrektor departamentu rozwoju regionalnego Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Radomir Matczak powiedział tymczasem, że "władze samorządowe woj. pomorskiego wyrażają głębokie zaniepokojenie tym, że po stronie rządu nie ma ani jednego sygnału dobrej woli, jeśli chodzi o kontynuację pomysłu kontraktów". Pomorskie ma otrzymać ponad 30 mld zł m.in. na drogi oraz modernizację portów.

 

Część województw postuluje zmiany

 

Samorząd woj. mazowieckiego chce renegocjować Kontrakt Terytorialny i wpisać do niego 39 nowych projektów, w tym m.in. energetycznych, środowiskowych i transportowych, na łączną kwotę ok. 4 mld zł. Na razie w kontrakcie jest m.in. budowa 11 stacji metra w stolicy, obwodnicy śródmiejska, nowe odcinki dróg S7, S8, linii kolejowe, sieci tramwajowe. W sumie projekty za ponad 49 mld zł.

 

Władze województwo świętokrzyskiego zabiegaja m. in. o to, aby na liście przedsięwzięć priorytetowych kontraktu umieścić znajdujący się obecnie na liście warunkowej projekt przebudowy drogi krajowej nr 42, wraz z budową obwodnicy Wąchocka wart 350 mln zł. Chcą też przenieść na listę priorytetów plany budowy świętokrzyskiego odcinka drogi S74 (łączy województwo łódzkie z Podkarpaciem i Lubelszczyzną).

 

21 nowych przedsięwzięć, których szacunkowa wartość dofinansowania ma wynieść 141 mln euro, zgłosiło do Kontraktu Terytorialnego województwo opolskie. Wśród nich znalazła się np. renowacja Katedry Opolskiej i inwestycje dotyczące utworzenia kierunku lekarskiego na tamtejszym uniwersytecie.

 

Samorząd województwa podkarpackiego czeka na rozpoczęcie przez stronę rządową procesu renegocjacji Kontraktu Terytorialnego. Mają one zweryfikować i ewentualnie uzupełnić listę projektów. Obecnie są na niej m.in. budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa, Aglomeracyjna Kolej Podmiejska, budowa południowej obwodnicy Rzeszowa, elektryfikacja linii kolejowej Rzeszów-Ocice.

 

Zarząd województwa lubuskiego chce m.in. wpisać do Kontraktu Terytorialnego nowe inwestycje drogowe, projekty związane z ochroną zdrowia oraz dotyczące ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry i Warty.

 

Natomiast z kontraktu dla Warmii i Mazur wypadł jeden projekt - budowa centrum medycznego i przyrodoleczniczego na olsztyńskim uniwersytecie. W kontrakcie jest m.in. modernizacja drogi nr 16 od Mrągowa do Ełku, przebudowa i modernizacja tras kolejowych z Olsztyna do Braniewa i do Działdowa oraz budowa mostów na rzece Elbląg.

 

PAP