Przygotowano koncepcję architektoniczną dla trzech stacji na Targówku, i dwóch w kierunku Bemowa. Ten etap rozbudowy metra nazywany jest potocznie etapem 3+2.

 

- Nadesłane prace były analizowane pod wieloma kryteriami - rozwiązania architektoniczne, eksploatacyjne, powiązanie z innymi środkami komunikacji, koszty wykonania, oddziaływanie na środowisko" - powiedziała na środowej konferencji prasowej prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.


Biało-zielono-kremowo-brązowo na Woli

 

Zwycięskie firmy zaprezentowały wizualizacje przyszłych stacji. Wejścia do stacji, jak wynika z wizualizacji, mają być przeszklone, lekkie i oszczędne w formie. Natomiast wygląd samych stacji ma nawiązywać, m.in. kolorami do ich bezpośredniego otoczenia.

 

Na Bemowie powstaną w etapie 3+2 dwie stacje. Pierwsza, przy tamtejszym ratuszu, ma mieć sufit i ściany w kolorze miedzianym oraz białe filary. Druga stacja na Bemowie - Wola Park - na wizualizacji miała zielone ściany i sufit w kolorze kremowo-brązowym.

 

Przez cały czas budowy stacji na Bemowie ma być przejezdna przynajmniej jedna jezdnia ul. Górczewskiej.

 

Na Targówku zielono-szaro-czerwono-niebiesko

 

Po prawej stronie Wisły, w kierunku północnym zostaną wybudowane trzy stacje, roboczo nazywane Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Ta pierwsza ma powstać w otoczeniu zabudowy jednorodzinnej, druga w sąsiedztwie ratusza dzielnicy Targówek, a trzecia - przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej. Jak powiedział Mikołaj Kołacz z ILF Consulting Engineers Polska, stacja Zacisze ma mieć zielono-szare ściany, co ma nawiązywać to bezpośredniego otoczenia stacji. Kolorystyka ciepło-czerwona ma charakteryzować stację Kondratowicza, natomiast zimna, niebieska barwa ma zdobić stację Bródno.

 

Konkurs na koncepcję architektoniczną stacji etapu 3+2 Metro Warszawskie ogłosiło na początku 2015 r., prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków. Zwycięskie pracownie otrzymają teraz nagrody w wysokości po 50 tys. zł i zaproszenia do negocjacji z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli szlakowych.

 

Pięć stacji w etapie 3+2 ma powstać do 2022 r., obecnie trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej. Ale wcześniej, do 2019 r., Metro Warszawskie wybuduje sześć stacji (etap 3+3), po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego.

 

Turcy wybudują stacje w kierunku Bemowa, Włosi - Targówka

 

Pod koniec października Metro wybrało firmy, które zrealizują etap 3+3. Turecka firma Gulermak wybuduje trzy stacje w kierunku Bemowa, a włoska Astaldi trzy w kierunku Targówka. Pierwsza z nich wyceniła swoje usługi na 1,1 mld zł, a druga na 1 mld zł. Obie firmy wcześniej tworzyły konsorcjum, które zbudowało centralny odcinek II linii metra.

Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz powiedział w środę, że miasto czeka na wydanie pozwolenia na budowę tych sześciu stacji od służb wojewody mazowieckiego. "Czekamy na pozwolenie, jeżeli ono będzie w najbliższych dniach czy tygodniach, prace rozpoczną się w połowie roku" - powiedział Wojciechowicz.

 

Rzeczniczka stołecznego metra Anna Bartoń powiedziała, że metro złożyło do wojewody wszystkie wnioski o wydanie pozwoleń na budowę, póki co wydane zostały dwa pozwolenia. Pozwolenia są jednym z ostatnim etapów poprzedzających podpisanie umów z wykonawcami rozbudowy II linii metra.

 

W kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego, wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: "Wolska" umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło", planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

 

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

 

Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że zrealizowanie etapów 3+3 i 3+2 będzie oznaczało dla odcinka wschodniego zakończenie II linii metra, ale na Bemowie w planach są jeszcze dwie stacje oraz stacja techniczno-postojowa.

 

Centralny odcinek II linii metra został otwarty 8 marca 2015 r. Ratusz podaje, że dziennie korzysta z niego ok. 120 tys. osób.

 

PAP