Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego jest obecnie w trakcie procesu rozstrzygnięcia przetargu na zakup dwunastu elektrycznych zespołów trakcyjnych - ośmiu czteroczłonowych i czterech pięcioczłonowych - wraz z pakietem serwisowym. Przetarg został ogłoszony jeszcze w 2015 roku i zawierał prawo opcji na kolejne dwa pięcioczłonowe składy i dwa czteroczłonowe. O zamówienie rywalizowali Pesa z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. Oferta Pesy została jednak odrzucona ze względu na rażąco niską cenę.


Wagon panoramiczny "wymaga szczegółowego doprecyzowania"


W mediach pojawiły się także informacje sugerujące, że woj. małopolskie chciałoby zakupić wagony panoramiczne. Małopolski samorząd potwierdził magazynowi "Rynek Kolejowy", że są plany związane z uruchomieniem połączeń obsługiwanych takim taborem.


- Samorząd Województwa Małopolskiego rozważa różne projekty dotyczące zakupu taboru kolejowego. Pod uwagę brana jest również koncepcja zakupu pojazdów panoramicznych dla realizacji przejazdów turystycznych poprzez atrakcyjne widokowo tereny Małopolski. Jednak podjęcie decyzji o zakupie tego typu pojazdów wymaga szczegółowego doprecyzowania założeń technicznych i organizacyjnych oraz analizy zasadności takiego przedsięwzięcia - poinformowało biuro prasowe UMWM.


Najwolniejszy ekspres na świecie


Linia miałaby nawiązywać do słynnego szwajcarskiego Glacier Express, który jest najwolniejszym pociągiem ekspresowym na świecie. Trasę przecinającą Alpy ze wschodu na zachód - łączącą  kurorty St. Moritz z Zermatt - o długości 270 km pokonuje w ciągu 8 godzin przejeżdżając przez malownicze górskie rejony. Na jego trasie znajduje się 91 tuneli i 291 mostów, a pociąg wspina się w najwyższym miejscu na wysokość 2033 m n.p.m.

 

Pasażerowie podróżują w komfortowych warunkach, ale największą atrakcją jest duży panoramiczny przeszklony dach. Po raz pierwszy na trasę Glacier Express wyruszył w 1930 r.

 

rynek-kolejowy.pl, polsatnews.pl