Władze miasta mają swoje propozycje zmian. Chcą m.in. zakazać na Starym Mieście rozdawania ulotek i reklamowania usług przez osoby przebrane np. za kufel piwa. Prawnicy magistratu rozważają także wprowadzenie zapisu, który będzie stanowił, że reklama nie może być sprzeczna z moralnością.

 

- Inna propozycja to ujednolicenie oświetlenia ogródków kawiarnianych oraz witryn lokali - dozwolone byłoby wyłącznie światło białe, a nie np. tęczowe czy różowe. - Myślimy o takim zapisie, że jeśli urządzenie emituje światło lub dźwięk na zewnątrz, w przestrzeń publiczną, nawet kiedy jest zamontowane wewnątrz budynku, musi być dostosowane do tych regulacji. Według obecnych przepisów mamy wpływ tylko na to, co jest zamontowane na elewacji - wyjaśniła rzeczniczka prezydenta Krakowa Monika Chylaszek.

 

Dodała, że gmina nie miała wpływu na legalną działalność gospodarczą prowadzoną w kamienicach prywatnych, nawet jeśli była ona uciążliwa. - Chcemy doprowadzić do takiego stanu, żeby ta działalność, która jest odbierana jako uciążliwa, była przynajmniej bardziej dyskretna - powiedziała rzeczniczka.

 

Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje

 

- Nie tylko wejście w życie ustawy krajobrazowej daje nam nowe narzędzia, ale po ponad pięciu latach doświadczeń możemy wprowadzić zmiany, które realnie przyczynią się do poprawy wyglądu miasta. Chodzi o likwidację nachalnego rozdawania ulotek czy jaskrawego oświetlenia witryn lokali – przekonuje także przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider.

 

Od piątku do końca lutego pomysły, jak powinny być zmienione przepisy o Parku Kulturowym Stare Miasto, mieszkańcy Krakowa mogą składać do urzędu miasta. Park obejmuje obszar ścisłego centrum: Rynek oraz dochodzące do niego ulice wraz z Plantami i Wzgórzem Wawelskim. Mieszkańcy i przedsiębiorcy prawdopodobnie będą mieli kilka miesięcy, by się dostosować do nowych regulacji.

 

PAP