Działacze Stowarzyszenie Serca i Płuc świadomie sięgnęli po pluszowe misie wiedząc, że są słodkie i urocze, ale mają też inne oblicze - zagrażają zdrowiu dzieci. By podkreślić ich niszczycielską dla zdrowia moc wystylizowali pluszaki na najgorszych despotów znanych światu. 

 

Norwedzy wiedzą: trzeba myć pluszaki


Pomysłodawcy spodziewali się, że kampania wywoła dyskusje. - Norwegowie dowiedzieli się o bardzo ważnym fakcie, że muszą umyć pluszaki zanim staną się niebezpieczne - powiedziała współautorka kampanii Maren Gimnes norweskiej gazecie "The Local"


- Koncentrujemy się na sypialni dzieci, bo chcemy powstrzymać problem astmy i alergii, zanim jeszcze zacznie się rozwijać. Ta kampania wskazuje, jak niebezpieczne mogą być pluszowe zabawki, jeśli nie są regularnie myte - wyjaśnił współautor kampanii Bendik Romstad.


Kampania wywołała jednak nie tylko dyskusję o zagrożeniach, jakie pluszaki stanowią dla dzieci, gdy nie są regularnie czyszczone, ale także masowe potępienie.

 

Profil na Facebooku stowarzyszenia zalała fala krytycznych komentarzy. Rodzice komentowali to m.in. w taki sposób: "Misie mojego dziecka nikogo nie zabiły, nie torturowały i nie zagazowywały małych dzieci na śmierć. Jestem też pewien, że nie mają nic do Żydów. Nie porównujcie zabawek z mordercami".


Wiele osób uznało, że kampania jest pozbawiona dobrego smaku i świadczy o braku szacunku dla ofiar krwawych dyktatorów.

 

Har du et trygt barnerom?Gå inn på www.lhl.no/stovsamlere for å lære mer om hvordan du gjør barnerommet tryggere.

Posted by LHL Astma og allergi on 18 styczeń 2016

 

Misie nie na sprzedaż


Na niestosowność porównania zwrócili uwagę także przedstawiciele norweskiej społeczności żydowskiej. Ervin Kohn, przedstawiciel gminy żydowskiej w Oslo powiedział, że przedstawianie Hitlera jako misia grozi zmiękczeniem jego wizerunku.


- Hitler mordercą, on nie zasługuje na tego typu zainteresowanie - skomentował Ervin Kohn w dzienniku "Dagbladet".

 

Autorzy kampanii twierdzą jednak, że musieli zwrócić uwagę na problem w sposób brutalny z uwagi na rosnący problem, jaki stanowią astma i alergie u dzieci. Przypominają, że liczba dzieci z astmą i alergiami w Norwegii wzrosła czterokrotnie od 1970 roku, a dziś narażonych jest ponad 20 procent dzieci.

 

Organizacja zachęca rodziców do mycia pluszowych zabawek co najmniej cztery razy w roku i prania pościeli w temperaturze 60 °C.

 

Stowarzyszenie Serca i Płuc oraz autorzy kampanii podkreślają także, że pluszowe misie przypominające Hitlera, Muamara Kaddafiego i Kim Dzong Una nie są na sprzedaż.

 

The Local, Dagbladet