Nikodem Bończa Tomaszewski kierował Centralnym Ośrodkiem Informatyki (COI) od kwietnia 2012 roku. Wzorując się na brytyjskiej agencji Government Digital Service stworzył pierwszy w polskiej administracji zespół o pełnych kompetencjach do budowy i utrzymania kluczowych dla państwa systemów IT. Ośrodek działał najpierw przy MSW, a od początku roku 2016 przy Ministerstwie Cyfryzacji. O zmianach poinformował Centralny Ośrodek Informatyki.

 

Ośrodkowi powierzono w 2013 roku zadanie przygotowania i przeprowadzenia programu naprawczego dla projektu pl.ID, któremu groziła likwidacja w wyniku tzw. infoafery. Projekt miał zapewnić szybką i sprawną obsługę obywatela i przedsiębiorcy podczas jego wizyty w urzędzie.

 

Twórcy programów: Bezpieczny Autobus, Historia Pojazdów, obywatel.gov.pl

 

Skutkiem programu naprawczego było uruchomienie w marcu 2015 r. zbudowanego przez COI Systemu Rejestrów Państwowych. Połączył on w jedną całość zbiory PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego. Dzięki temu dowód osobisty i odpis aktu można otrzymać w dowolnym urzędzie, niezależnie od miejsca zamieszkania.

 

Także w tym czasie COI przygotował do wdrożenia zmodernizowaną warstwę centralną systemu CEPiK 2.0 (ewidencja pojazdów i kierowców).

 

W ramach przyjętej wspólnie z MSW strategii budowy ułatwień dla obywateli COI stworzył szereg e-usług, takich jak Historia Pojazdu, sprawdzenie dowodu osobistego online czy Bezpieczny Autobus. W 2015 roku COI we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, MSW i 16 innymi resortami przygotował i uruchomił serwis obywatel.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw urzędowych. Z serwisu i e-usług skorzystało w ubiegłym roku kilka milionów użytkowników.

 

Wypowiedzenia złożyło pięciu zastępców dyrektora

 

Odchodzący z COI zastępcy dyrektora to Anna Jaczkowska odpowiedzialna za zarządzanie projektami, Katarzyna Zalewska-Trzepiota odpowiedzialna za administrację i finanse, Sebastian Zduńczyk odpowiedzialny za eksploatację i utrzymanie systemów, Michał Głowiński, który prowadził pion rozwoju systemów oraz Marcin Malicki, który odpowiadał za e-usługi, projektowanie user experience i komunikację.