- Widzieliśmy, jak (Putin), wykorzystując aktywa państwowe, wzbogacał swoich przyjaciół, swych bliskich sojuszników i marginalizował tych, których nie uważa za przyjaciół - powiedział. Materiał w programie Panorama pt. „Tajne bogactwa Putina" będzie wyemitowany w poniedziałek wieczorem.

 

"Lukratywne kontrakty dla tych, którzy będą mu służyć"

 

BBC odnotowuje, że w zeszłym tygodniu opublikowano raport z brytyjskiego śledztwa z konkluzją, że Putin prawdopodobnie zaaprobował operację FSB w celu zabicia byłego rosyjskiego agenta Aleksandra Litwinienki w Londynie w 2006 roku.

 

Szubin wskazał, że lukratywne kontrakty państwowe Putin kieruje do tych, co do których jest przekonany, że będą mu służyć i wyklucza tych, po których tego nie oczekuje. "Dla mnie to obraz korupcji"- oświadczył przedstawiciel resortu finansów USA.

 

BBC zwraca uwagę, że rząd USA nałożył w 2014 roku sankcje na niektórych ludzi z Kremla i stwierdził, że Putin dokonał potajemnie inwestycji w sektor energetyczny. Amerykanie nie oskarżyli jednak wtedy rosyjskiego prezydenta wprost o korupcję.

 

Stacje telewizyjna pisze na swej stronie internetowej, że Szubin nie chciał skomentować tajnego raportu CIA z 2007 roku, w którym majątek Putina oszacowano na ok. 40 miliardów dolarów. Oświadczył jednak, że rosyjski prezydent gromadzi potajemnie majątek.

 

Kreml odrzuca takie oskarżenia. W 2008 roku Putin uczynił to osobiście nazywając "po prostu bzdurą" twierdzenia, jakoby był najbogatszym człowiekiem w Europie.

 

 

<blockquoteclass="twitter-video" lang="pl">

Tonightwe investigatethe truthaboutPresident#Putin's riches830pm @BBCOne - sohowrichisVladimir #Putin? https://t.co/vd8mkUDbwi

— BBCPanorama(@BBCPanorama) styczeń 25, 2016 <scriptasyncsrc="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8">

 

 

"Jacht wart 35 mln dolarów"

 

Program BBC Panorama dotarł do byłych rosyjskich oficjeli, którzy twierdzą, że wiedzą o tajnych bogactwach Putina. Dmitrij Skarga, który kierował kiedyś państwowym przedsiębiorstwem żeglugowym Sowkomfłot twierdzi, że nadzorował przekazanie Putinowi jachtu wartego 35 mln dolarów i że był to dar od Romana Abramowicza, właściciela brytyjskiego klubu piłkarskiego Chelsea. Skarga dodał, że koszty utrzymania tego jachtu pokrywane były następnie z budżetu państwa.

 

BBC odnotowuje, że prawnicy Abramowicza, do którego Panorama zwróciła się z prośbą o komentarz, odrzucili twierdzenia na temat tego jachtu jako spekulacje i plotki.

 

Putin odmówił wypowiedzi w programie Panorama.

 

PAP