Sankcje zniesione - Iran idzie na zakupy. Na początek 300 samolotów

Biznes
Sankcje zniesione - Iran idzie na zakupy. Na początek 300 samolotów
Flickr/Aero Icarus/CC BY 2.0

Największe irańskie linie lotnicze kupią w ciągu 5 lat ponad 300 nowych samolotów. 114 maszyn dostarczyć ma Airbus - poinformował Reuters. Obecna flota irańskich przewoźników należy do najstarszych w rejonie, ze średnią wieku wynoszącą ponad 23 lata (dwa razy wyższa niż średnia światowa). Modernizacja lotnictwa to jeden z pierwszych kroków Teheranu po zniesieniu sankcji gospodarczych.

O tym, że Iran kupi 114 samolotów pasażerskich od europejskiego producenta Airbusa, ujawnił już 16 stycznia, tuż po zniesieniu sankcji, minister transportu Iranu Abbas Akhoundi. Cytowała go agencja prasowa Tasnim. Producent z Tuluzy, gdzie mieści się siedziba Airbusa, zapewnił, że nie był zaangażowany w rozmowy handlowe z Iranem, dopóki sankcje nie zostały zniesione.

 

Iran: największa gospodarka w regionie


Serwis pasażer.com zwraca jednak uwagę, że Airbus jest mocno zainteresowany wejściem na nowy rynek. Przyciąga go zarówno sięgająca 80 mln ludzi populacja, jak i największa gospodarka w regionie szacowana na ponad 400 mld dolarów amerykańskich rocznie. Ponadto Europa jest w dużo lepszej sytuacji niż Stany Zjednoczone, ponieważ Boeinga nadal obowiązuje sporo ograniczeń w handlu z Iranem, a Airbusa już nie.


Według najnowszych informacji do jakich dotarł serwis pasazer.com wynika, że łącznie w najbliższych latach Iran może zamówić około 340 samolotów: 114 airbusów z rodziny A320ceo i neo/A350, 50 boeingów, 100 suchojów SSJ100 oraz 70-80 embraerów E-Jet.


Zakup samolotów ma być sfinansowany za pomocą leasingu, pożyczek zagranicznych oraz dzięki użyciu funduszy państwowych. Niebagatelne znaczenie dla tych planów ma też mieć odblokowanie zamrożonych w wyniku sankcji irańskich funduszy w wysokości 4,2 mld dol.

 

200 katastrof irańskich samolotów i ponad 2 tys. ofiar 

 

Ze względu na sankcje, Irańczycy byli skutecznie odcięci od nowoczesnych technologii, dotyczyło to także branży lotniczej. Posiadana dotychczas przez irańskie linie lotnicze flota była pozbawiona wsparcia producentów także przy remontach maszyn. Władze Iranu kilkakrotnie zwracały uwagę na to, że embargo może łamać zasady zawarte w art. 44 konwencji chicagowskiej o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, gdyż odbija się negatywnie na bezpieczeństwie lotów.


Według dostępnych danych w ciągu ostatnich 25 lat doszło do ponad 200 różnego rodzaju katastrof z udziałem samolotów irańskich, a śmierć w nich poniosło ponad 2 tys. osób.


Pasażer.com, Reuters

grz/luq/

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Komentarze