O tym, że Iran kupi 114 samolotów pasażerskich od europejskiego producenta Airbusa, ujawnił już 16 stycznia, tuż po zniesieniu sankcji, minister transportu Iranu Abbas Akhoundi. Cytowała go agencja prasowa Tasnim. Producent z Tuluzy, gdzie mieści się siedziba Airbusa, zapewnił, że nie był zaangażowany w rozmowy handlowe z Iranem, dopóki sankcje nie zostały zniesione.

 

Iran: największa gospodarka w regionie


Serwis pasażer.com zwraca jednak uwagę, że Airbus jest mocno zainteresowany wejściem na nowy rynek. Przyciąga go zarówno sięgająca 80 mln ludzi populacja, jak i największa gospodarka w regionie szacowana na ponad 400 mld dolarów amerykańskich rocznie. Ponadto Europa jest w dużo lepszej sytuacji niż Stany Zjednoczone, ponieważ Boeinga nadal obowiązuje sporo ograniczeń w handlu z Iranem, a Airbusa już nie.


Według najnowszych informacji do jakich dotarł serwis pasazer.com wynika, że łącznie w najbliższych latach Iran może zamówić około 340 samolotów: 114 airbusów z rodziny A320ceo i neo/A350, 50 boeingów, 100 suchojów SSJ100 oraz 70-80 embraerów E-Jet.


Zakup samolotów ma być sfinansowany za pomocą leasingu, pożyczek zagranicznych oraz dzięki użyciu funduszy państwowych. Niebagatelne znaczenie dla tych planów ma też mieć odblokowanie zamrożonych w wyniku sankcji irańskich funduszy w wysokości 4,2 mld dol.

 

200 katastrof irańskich samolotów i ponad 2 tys. ofiar 

 

Ze względu na sankcje, Irańczycy byli skutecznie odcięci od nowoczesnych technologii, dotyczyło to także branży lotniczej. Posiadana dotychczas przez irańskie linie lotnicze flota była pozbawiona wsparcia producentów także przy remontach maszyn. Władze Iranu kilkakrotnie zwracały uwagę na to, że embargo może łamać zasady zawarte w art. 44 konwencji chicagowskiej o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, gdyż odbija się negatywnie na bezpieczeństwie lotów.


Według dostępnych danych w ciągu ostatnich 25 lat doszło do ponad 200 różnego rodzaju katastrof z udziałem samolotów irańskich, a śmierć w nich poniosło ponad 2 tys. osób.


Pasażer.com, Reuters