Po Warszawie jeździ obecnie 11 tys. 79 licencjonowanych taksówek - poinformował stołeczny ratusz. To o prawie 1,5 tys. więcej niż w 2013 r. Na koniec 2013 r. mieszkańcy Warszawy mogli korzystać w sumie z 9 tys. 594 licencjonowanych taksówek, rok później było ich już 10 tys. 475.

 

Egzamin na taksówkarza

 

Na mocy uchwały Rady Warszawy z końca 2013 r. wszyscy kandydaci na taksówkarzy muszą przejść szkolenie, które kończy się sprawdzianem. Komisja egzaminacyjna sprawdza znajomość topografii stolicy, a także przepisów prawa miejscowego w tym cen urzędowych, czy niezbędnego oznakowania i wyposażenia pojazdu. W 2015 r. przeegzaminowano 2079 kandydatów. Egzamin zaliczyło 938 przyszłych taksówkarzy, a 268 osób wystąpiło o licencję na taksówkę.

 

Taksówkarze poddawani są także przez cały rok kontrolom, które miasto organizuje wspólnie z Policją, Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy.

 

Nie znają miasta oraz przepisów

 

W 2015 roku przeprowadzonych zostało 1 tys. 933 kontroli. W 723 przypadkach (czyli 37,4 proc.) stwierdzono nieprawidłowości. Najczęściej były to: kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta (518 przypadków - 71,6 proc.), wykonywanie transportu drogowego osób przez kierowców bez licencji (75 przypadków - 10,4 proc.). 23 kierowców nie miało kasy fiskalnej, a 21 woziło klientów innym autem, niz to, które było wpisane w licencji.

 

Podczas kontroli stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na kwotę blisko 1 mln 212 tys. zł. Wystawiono 631 mandatów karnych na prawie 145 tys. zł oraz skierowano 19 wniosków o ukaranie do sądu.

 

Oznakowanie i paragon obowiązkowe

 

Ratusz przypomina, że prawidłowo oznakowane taksówki muszą mieć żółto-czerwony pasw barwach Warszawy z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb stolicy. W górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu. Wewnątrz taksówki - obowiązkowo identyfikator z hologramem, zdjęciem kierowcy oraz imieniem i nazwiskiem, a w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej, a rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat. Kierowca po zakończeniu kursu musi wydać pasażerowi paragon z kasy fiskalnej, który w razie konieczności jest podstawą do roszczenia.

 

PAP