Ford Ka powstaje w Tychach od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Jego produkcja ma zakończyć się mniej więcej w połowie tego roku. - Nie zakładamy, aby wpłynęło to na wielkość zatrudnienia - powiedział rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.

 

W fabryce pracuje dziś prawie 3,3 tys. osób

 

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli fabryki, zaprzestanie wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty. W ubiegłym roku w Tychach powstało niespełna 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka, wobec ponad 54,5 tys. rok wcześniej.

 

Ponad połowa wyprodukowanych egzemplarzy to Fiat 500

 

W ubiegłym roku w tyskiej produkcji dominował Fiat 500, którego nowa wersja weszła na rynek w połowie ubiegłego roku. Wyprodukowano ponad 181 tys. egzemplarzy auta. Lancii Ypsilon powstało niespełna 57,8 tys., a Abartha 500 - prawie 15 tys. sztuk.

 

- Wynik produkcyjny marek Fiat, Abarth i Lancia jest znacznie lepszy od planowanego na początku roku. Uzyskany rezultat pozwala tyskiemu zakładowi zajmować pozycję lidera wśród producentów samochodów w Polsce i być drugim zakładem w europejskiej części koncernu FCA. Na szczególną uwagę zasługuje ilość wyprodukowanych Fiatów 500 - ponad 181 tys. To jest jeden z najlepszych wyników w historii produkcji tego modelu, który ubiegły rok zakończył na pozycji lidera tego segmentu w Europie - powiedział Bogusław Cieślar, rzecznik FCA Poland.

 

"Pięćsetka" motorem napędowym fabryki

 

Spółka FCA Poland zamknęła ubiegły rok zyskiem. Jego wielkość znana będzie po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych przez walne zgromadzenie.

 

Przedstawiciele fabryki liczą, że produkcja Fiata 500 nadal będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. - Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, a sygnały płynące z międzynarodowych rynków są optymistyczne - ocenił Cieślar.

 

Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej "pięćsetce" zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od prawie dziewięciu lat auta, zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali.

 

W związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w 2015 r. w tyskiej fabryce FCA zainwestowano blisko 100 mln euro. Kolejne 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u dostawców zakładu.

 

Przez 40 lat w Tychach wyprodukowano 9,2 mln aut

 

Zakład w Tychach świętował w ubiegłym roku 40-lecie istnienia. 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln), popularnego malucha (2,1 mln; łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów) i Fiata 500 (ponad 1,5 mln). W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.

 

Auta z Tychów trafiły w ubiegłym roku do 67 krajów świata. Najwięcej do Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Na polskim rynku sprzedano ponad 23 tys. nowych samochodów.

 

FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.

 

PAP