Autorzy ze Szkoły Zarządzania Zmianą przebadali ponad 200 organizacji, w większości dużych firm, które przeprowadzały różnego rodzaju zmiany. Dotyczyły na przykład restrukturyzacji, fuzji lub przejęcia, redukcji kosztów, przebudowania strategii, przeprojektowania procesów, wprowadzenia nowego oprogramowanie czy systemów IT. Okazuje się, że tylko w mniej niż 30 proc. przypadków udało się całkowicie zrealizować zakładane cele.

 

– Jedna z najważniejszych przyczyn (nierealizowania celów - przyp. red.) to kłopoty z wewnętrzną komunikacją w firmie. Zbyt często jest jednostronna. To znaczy, że pracownicy są tylko informowani o tym, co się dzieje. Tymczasem wdrażanie zmian w firmie przynosi najlepsze efekty wtedy, gdy z pracownikami się rozmawia i słucha się, co mają do powiedzenie, ponieważ wtedy są w ten proces zaangażowani – mówi Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.

 

Z niewłaściwej komunikacji wynikają konkretne problemy. Ankietowani najczęściej wskazywali emocje pracowników (19 proc.) oraz sabotowanie procesu zmian przez niektórych pracowników (13 proc.) jako poważne przeszkody we wdrażaniu zmiany.

 

Jak się zmieniać

 

Co miało największy pozytywny wpływ na proces przeprowadzania zmiany? Tu ankietowani wskazywali na pierwszym miejscu na postawę menedżerów najwyższego szczebla (prawie 55 proc.), a na drugim na zaangażowanie pracowników w proces zmian (44 proc.).


– Moje doświadczenie potwierdzają, że gdy szef stał z boku, wdrożenia zawsze kończyły się problemami. W przeprowadzaniu zmiany potrzebna jest wizja i moc sprawcza. Obie te rzeczy jednoznacznie wiążą się z szefem firmy – mówi Roman Wendt Prezes Zarządu Stowarzyszenia Interim Managers.


Z raportu wynika, że ponad 60 proc. firm, które osiągnęły cele, wykorzystywały coaching i mentoring dla swoich pracowników. Dla porównania w przypadku firm nierealizujących celów zrobiło tak o połowę mniej przedsiębiorstw. 

 

– Zmiany wywołują napięcia, a wśród pracowników wzrasta poziom stresu i niepewności. Coaching i mentoring pomagają o tyle, że wzmacniają pewność siebie i ułatwiają wykorzystanie swoich umiejętności, talentów i atutów także w sytuacji, kiedy trzeba zmienić niektóre nawyki – wyjaśnia Wiesław Grabowski Koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Warszawie. 


Raport pokazuje również, że jeśli polskie firmy decydowały się na zmiany w różnych obszarach, to często uwzględniały przy tym zmiany w kulturze organizacyjnej.


– Kulturę organizacyjną porównam do środowiska, które może sprzyjać rozwojowi określonych kompetencji lub ten proces hamować. Dziś świat i rynki zmieniają się tak dynamicznie, że kluczowe jest stworzenie środowiska korzystnego dla zmian i wspierającego elastyczność. Optymistyczne jest to, że polscy przedsiębiorcy i menadżerowie coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę – podsumowuje Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie, konsultant i trener biznesowy.

 

mat. prasowe