Trzy instalacje fotowoltaiczne zamontowano na budynkach na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu. Zostały one tak dobrane, aby umożliwić uzyskanie jak największej mocy. Łączna moc zainstalowanych baterii słonecznych wynosi 58,2 kW. Tyle prądu wystarczyłaby do zasilania czterech średniej wielkości domów jednorodzinnych.


Testy, które właśnie rozpoczęły PKP Polskich Linie Kolejowye, pokażą, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej, bo już po 10-11 latach.

 

Nadwyżka energii ma być sprzedawana 


Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.

 

Oprócz pozyskiwania prądu ze słońca, PKP PLK bada także przydatność instalacji solarnych zapewniających ciepłą wodę użytkową w budynkach służbowych.

 

Innowacyjne dworce

 

Projekt budowy stacji kolejowych zasilanych bateriami fotowoltaicznymi rozpocząły w ubiegłym roku także Polskie Koleje Państwowe S.A. PKP w ramach projektu "Innowacyjne Dworce Systemowe" oddało do użytku cztery stacje i zapowiedziało, że pojawi się ich znacznie więcej. Energia z baterii słonecznych jest na tych stacjach wykorzystywana do ogrzewania i zasila oświetlenie zewnętrzne.