Amerykańskie zarzuty dotyczą 600 tys. samochodów Volkswagena. Za każdy z tych pojazdów kara za naruszenie przepisów może wynieść do 37,5 tys. dolarów - donosi dpa. Za instalowanie nielegalnego oprogramowania umożliwiającego manipulowanie pomiarem spalin grozi z kolei kara 3750 dolarów za każdy pojazd. Amerykańskie prawo przewiduje też karę w wysokości 37,5 tys. dolarów - w tym wypadku niezależną od liczby pojazdów - za każdy dzień łamania przez samochody Volkswagena przepisów obowiązujących w USA.

 

Dojdą jeszcze do tego koszty sądowe oraz ewentualne dodatkowe kary, o których zadecydują sędziowie.


Agencja dpa zastrzega, że ostatecznie łączny wymiar kar finansowych, jakie w USA zostaną nałożone na Volkswagena, może się okazać znacznie mniejszy. Niektórzy eksperci są jednak zdania, że może być wręcz przeciwnie, i mówią nawet o 90 miliardach dolarów.

 

"Twierdzimy, że wiedzieli, co robią"


Pozew wobec Volkswagena wymienia cztery czyny stanowiące naruszenie ustawy o ochronie powietrza (Clean Air Act), w tym manipulowanie systemem kontroli spalin i lekceważenie obowiązku zawiadamiania o takim procederze.

 

- Twierdzimy, iż wiedzieli, co robią, że rozmyślnie łamią prawo i że skutkuje to konsekwencjami zdrowotnymi - zaznaczył wyższy przedstawiciel ministerstwa sprawiedliwości.


Na początku września 2015 roku Volkswagen przyznał się do postawionych mu przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) zarzutów, że w swych samochodach z silnikami Diesla instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów. Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej.

 

Ministerstwo sprawiedliwości rozważa postępowanie karne


Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom. Zainstalowano je w blisko 600 tys. sprzedanych w USA samochodów Volkswagena, a także jego spółek córek Audi i Porsche. Koncern nie zdołał się jeszcze porozumieć z Agencją Ochrony Środowiska w sprawie planu zmodyfikowania oprogramowania we wszystkich użytkujących je pojazdach.


Ministerstwo sprawiedliwości rozważa też wszczęcie przeciwko Volkswagenowi postępowania karnego, ale potrzebny byłby w tym celu rozszerzony materiał dowodowy.


PAP