Dotychczas w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym były wykorzystywane 23 maszyny EC 135 P2+. Nowe śmigłowce dostarczono w wersji P3 zmodyfikowanej do uzyskiwania lepszych osiągów. Wyglądem niemal się nie różnią, choć charakterystyczny jest brak tzw. bumpera (płozy ogonowej) i brak pionowych płyt brzegowych statecznika poziomego.


Koszt śmigłowców to ponad 114 mln zł. Zakup był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowę na zakup śmigłowców podpisano 4 sierpnia z dostawcą Airbus Helicopters, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym.
 

W ośrodku szkolenia producenta śmigłowców przeszkolono czterech polskich pilotów z różnic dotyczących wersji P3. To oni będą szkolić kolegów w Polsce.

 

Krótszy czas dotarcia i szerszy zasięg działania LPR


Minister zdrowia zadecydował, że maszyny zostaną przekazane do nowych baz HEMS (bazy LPR w Polsce noszą nazwę HEMS - ang. Helicopter Emergency Medical Service) w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim. Rozpoczęcie dyżurów załóg w tych lokalizacjach jest planowane na połowę 2016 r.


W efekcie realizacji projektu zwiększy się dostęp do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w  wybranych rejonach Polski, które aktualnie nie są pokryte 60-kilometrowym zasięgiem operacyjnym LPR. Dzięki temu czas dotarcia do nagłego zdarzenia będzie krótszy i rozszerzy się zasięg działania lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.