W drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia turyści odwiedzający wybrzeże Bałtyku skorzystali z zimowych przejazdów Nadmorską Koleją Waskotorową. Odnowione wagony pozwalają na komfortową podróż, nawet gdy jest mróz.

 

Gryficka wąskotorówka, czyli jedna z największych atrakcji turystycznych nad Bałtykiem, w sezonie letnim kursuje między Gryficami a Pogorzelicą. Jesienią i zimą jej regularne kursy są zawieszane.

 

W tym roku zimowej scenerii brak

 

- Zimowe przejazdy wąskotorówką to zupełnie inne wrażenia z jazdy, niż podróżowanie latem - powiedział Maciej Łozdowski ze spółki zarządzającej koleją. Według niego, podróż przez ośnieżone nadmorskie łąki dostarcza wielu wrażeń, można m.in. zobaczyć latarnię w Niechorzu w nietypowej dla większości turystów zimowej scenerii. Jednak w tym roku zima jest łagodna, śniegu nie ma, a temperatury są dodatnie.

 

Jeszcze kilka lat temu przez zły stan torowisk oraz brak ogrzewania w wagonach, zimowe przejazdy składami retro były niemożliwe. Nadmorska wąskotorówka przeszła jednak modernizację. Zimowe przewozy nadmorską wąskotorówką pierwszy raz od lat 90. zorganizowano w ubiegłym roku.

 

Przejazd pociągu na trasie z Gryfic do Pogorzelicy, to prawie dwugodzinna podróż wśród nadmorskich krajobrazów. Po drodze podróżni mogą zobaczyć wiele zabytków architektonicznych, takich jak: latarnia morska w Niechorzu, ruiny średniowiecznego kościoła na klifie, zabytkowy kościół neogotycki oraz zespół pałacowy w Trzęsaczu, neogotycki pałac w Dreżewie, a także dworską rezydencję z końca XVIII wieku w Rybokartach.

 

18 linii wąskotorowych

 

Obecnie w Polsce jest tylko 18 czynnych publicznych linii kolei wąskotorowych. Większość wąskotorówek jeździ po szynach o rozstawie 750 mm. Pozostałe szerokości szyn to 600 i 785 i 1000 mm.

 

Nadmorska Kolej Wąskotorowa gminy Rewal to jedna z trzech czynnych publicznych kolei wąskotorowych w Polsce, wykorzystujących rozstaw szyn o szerokości 1000 mm. Pozostałe dwie to Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa oraz Koszalińska Kolej Wąskotorowa.

 

Gmina Rewal przejęła "ciuchcię" od PKP SA wraz z zabudowaniami w 2002 r.

 

Pierwszy odcinek kolejki z Gryfic do Niechorza oddano do użytku pod koniec XIX w. Obecnie przewozy turystyczne prowadzone są na 40-kilometrowym odcinku Gryfice-Pogorzelica.

 

PAP