W sumie nowe łódzkie tramwaje kosztowały 166 mln zł, z czego 80 proc. sfinansowała Unia Europejska. Początkowo miało to być 44 proc., jednak po negocjacjach, które doprowadziły do podpisania aneksów do umowy, jest to 80 proc., czyli ponad 108 mln zł netto.

 

- Dokładnie 23 grudnia 1898 roku wyjechały na ulice Łodzi pierwsze tramwaje elektryczne. W 117. rocznicę tego wydarzenia zaprosiliśmy łodzian na pierwszą jazdę naszym najnowszym tramwajem PESA. To nasz drugi zakup od tego producenta, pierwszego dokonaliśmy w 2008 roku. Pierwsze trzy z nich rozpoczną regularną jazdę na trasie >>dziesiątki<< – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

 

Nowe tramwaje będą jeździć między osiedlami Widzew i Retkinia. 

 

- Umowę na dostarczenie tramwajów podpisaliśmy rok temu, zaś normalny cykl produkcyjny wynosi 18 miesięcy. To ekspresowe tempo naraziło nas na pewne drobne opóźnienia. Liczba nowych pojazdów będzie codziennie zwiększana i myślę, że w styczniu wszystkie nowoczesne tramwaje wyjadą na trasy - zaznaczył prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.

 

W związku z opóźnieniami w dostarczeniu tramwajów - do Łodzi dotarło ich do tej pory siedem - istniała obawa, że miasto straci uzyskaną na zakup dotację UE. - Dopięliśmy wszystkie dokumenty tak, by nie stracić dofinansowania. Robimy wszystko, aby te tramwaje - w pełni bezpieczne - jak najszybciej dotarły do Łodzi. Pozostałe 15 tramwajów jest na linii montażowej i PESA robi wszystko, aby dostarczyć je niezwłocznie - dodał prezes MPK.

 

Swing to pięcioczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe pojazdy. Są wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system zliczania pasażerów, a także monitoring z możliwością przesyłania obrazu w czasie rzeczywistym do centrali nadzoru ruchu. Mają także ręcznie rozkładaną rampę umożliwiającą podróżowanie osobom na wózkach inwalidzkich oraz system nowoczesnej informacji pasażerskiej.

 

Historia łódzkich tramwajów


Pierwsze łódzkie tramwaje elektryczne wyjechały na swe trasy tuż przed Bożym Narodzeniem – w piątek 23 grudnia 1898. Łódź otrzymała wówczas najnowocześniejszy jak na tamte czasy środek transportu, wyprzedzając pod tym względem nawet Warszawę, w której jeszcze przez 10 lat kursowały tramwaje konne. Były to pierwsze tramwaje elektryczne w całym zaborze rosyjskim. Uruchomiono początkowo tylko dwie niezbyt długie linie.


Aktualnie MPK-Łódź posiada prawie 500 wagonów tramwajowych, zatrudnia ponad 650 motorniczych a tramwaje pokonują dziennie ponad 60 tys. kilometrów (około 22 miliony kilometrów rocznie). Długość linii tramwajowych wynosi 298,9 km, w tym 47,4 km poza granicami Łodzi.

 

PAP, MPK-Łódź