Rozmowy między związkami zawodowymi a zarządem spółki trwały od godzin przedpołudniowych w środę i zakończyły się w nocy.

 

Spółka poinformowała w komunikacie, że zawarła z Krajowym Komitetem Protestacyjno-Strajkowym porozumienie, zgodnie z którym do 31 marca 2016 r. zakończony zostanie spór zbiorowy w PKP Cargo. Podpisano także porozumienia pomiędzy stronami zakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników zatrudnianych przez zakłady pracy spółki PKP Cargo, na podstawie którego zawieszone zostają do 31 marca 2016 r.  zmiany organizacyjne w spółce, związane m.in. z przeniesieniem pracowników do spółek zależnych.

 

Spór zbiorowy na tle płacowym w PKP Cargo trwa od lutego br. W ocenie związkowców zarząd spółki nie realizuje zapisów paktu gwarancji pracowniczych podpisanego przed debiutem giełdowym spółki, zgodnie z którymi załoga miała zapewniony coroczny wzrost wynagrodzeń. Związkowcy domagają się m.in. podwyżek dla pracowników w wys. 250 zł netto. Są także przeciwni decyzji o przeniesieniu pracowników z Tarnowskich Gór do centrali w Katowicach.

 

Według szacunków spółki koszt realizacji postulatów związkowców wyniósłby około 120 mln zł rocznie wobec 61 mln zł zysku za 2014 r. W związku z tym zarząd PKP Cargo podjął samodzielną decyzję o przyznaniu podwyżek w wysokości 200 zł (wraz z dodatkami). Podwyżka została wprowadzona wraz z lipcową pensją.

 

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w UE. 30 października 2013 r. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln t ładunków.

 

Grupa ma 48 tys. węglarek, 3 tys. platform intermodalnych, 15 tys. pozostałych wagonów innego typu, 1,3 tys. lokomotyw elektrycznych i drugie tyle lokomotyw spalinowych. Zatrudnia 22,6 tys. osób.

 

PAP