,Zuch 2 powstawał w trudnych czasach. - W latach 1949-51 to były zabawy pachnące więzieniem - mówił Mroczkowski i dodał, że twórca samolotu, Tadeusz Sołtyk. sam wspominał, jak pytano go: "towarzyszu, po co wy te samoloty chcecie budować?". A on chciał, aby ojczyzna miała własne lotnictwo. "To co? Sugerujecie, że żołnierze radzieccy, którzy dostarczają samoloty, robią je gorsze?" - pytano Sołtyka.

 

 

Jeden z pięciu egzemplarzy

 

LWD Zucha 2 zaprojektował inżynier Sołtyk pod koniec lat 40. XX w. Samolot został złożony z części innych maszyn lotniczych, napędzany był poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14. Utrzymany w konwencji projektowej końca lat 30 i lat 40 XX w. i służył jako maszyna treningowo-akrobacyjna.

 

Silnik maszyny osiągał moc ok. 116 KM. W 1950 r. samolot wyprodukowano w pięciu egzemplarzach w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi. Były używane w aeroklubach.

 

Dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prezentowany egzemplarz został kompleksowo odrestaurowany. To jedyna tego typu maszyna, jaką obecnie można publicznie oglądać.

 

PAP