Najlepiej w badaniu wypadła Holandia, która znalazła się w pierwszej piątce krajów w aż szesnastu kategoriach. Na kolejnych miejscach znalazły się Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Dania. Polska w czternastu kategoriach jest wśród pięciu najsłabiej radzących sobie państw, a jedynie w trzech kategoriach pośród pięciu najlepszych. Ostatecznie zajęła 27 miejsce w całej Unii za Grecją, Włochami i Chorwacją, a jedynie przed Rumunią.

 

Wśród czynników branych pod uwagę przy sporządzaniu rankingu są m.in. bezpieczeństwo na drogach, jakość przewozów kolejowych, czas spędzony przez kierowców w korkach, zadowolenie konsumentów z różnych środków komunikacji publicznej czy czas transportu towarów żeglugą rzeczną.

 

Ocena jakości polskiej infrastruktury Polsce w przypadku wszystkich rodzajów transportu jest lepsza niż w ubiegłorocznym raporcie. Jednak - jak zauważyła KE - wiele jeszcze brakuje, aby dorównać do poziomu ogólnounijnego.

 

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo drogowe, Polska według Komisji poczyniła pewne postępy, jednak nadal liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach jest wyższa od unijnej średniej. Poprawiły się za to wyniki, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na kolei.

 

- Fakt, że w tym zestawieniu Polska nie uplasowała się bardzo wysoko, nie oznacza, że jest o coś obwiniana przez Komisję Europejską. Przeciwnie - to jest sygnał od nas, że chcemy wspólnie z polskimi władzami pracować nad poprawą. Kluczowym elementem tutaj jest bezpieczeństwo drogowe - powiedział rzecznik KE ds. transportu Jakub Adamowicz.

 

Nie jest tak źle - poza koleją

 

W raporcie podkreśla się, że rynki kolejowe w naszym kraju, zarówno w przypadku przewozów towarowych, jak i pasażerskich, wykazują wysoki stopień otwarcia, a ostatnio zwiększył się poziom konkurencji. Pomimo słabego ogólnego rezultatu z zestawienia wynika, że konsumenci w Polsce są raczej zadowoleni z transportu miejskiego i lotniczego (ich satysfakcja jest powyżej unijnej średniej). Zadowolenie z transportu kolejowego jest jednak najniższe w Unii.

 

- Tegoroczna tabela wyników pokazuje, jak dynamiczny jest europejski sektor transportowy. Cieszę się z widocznych postępów w porównaniu z ubiegłym rokiem, np. pod względem jakości infrastruktury i stopnia otwarcia rynków kolejowych przewozów towarowych – stwierdziła komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc podsumowując ranking.

 

PAP, KE