Z badań wynika, że bardziej oszczędne będą w tym roku kobiety, które na bożonorodzeniowe wydatki planują wydać 1184 zł. U mężczyzn jest to średnio 1383 zł. Biorąc pod uwagę grupy wiekowe, to najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35-44 lata (1523 zł), a najmniej młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł).  

 

Cena prezentów ważniejsza niż rok temu. Polacy wybiorą tańsze

 

Charakter kupowanych prezentów również ma znaczenie - 27 proc. polskich konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym. W 2015 roku cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów: 23 proc. konsumentów planuje częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35 proc. szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach.

 

W Polsce najbardziej pożądanym prezentem pozostają książki, na drugim miejscu jest gotówka, na trzecim - kosmetyki i perfumy. Natomiast w większości badanych krajów europejskich preferowane są pieniądze.

 

Rośnie liczba zakupów zrobionych w internecie

 

Prezenty Polacy najczęściej kupują w galeriach handlowych, a artykuły spożywcze - jako jedyni wśród badanych respondentów europejskich - w dyskontach. Rośnie znaczenie internetu - z roku na rok coraz więcej osób deklaruje, że świąteczne zakupy zrobi właśnie tam. Ponad 90 proc. korzysta w tym celu z wyszukiwarek i przeglądarek cen. 55 proc. badanych przyznaje też, że czasami traktuje tradycyjne sklepy jako miejsce, w którym sprawdza produkt, by potem kupić go w sieci.

 

Respondentów pytano również o to, jak oceniają swoją sytuację finansową. Prawie jedna czwarta Polaków uważa ją za lepszą niż przed rokiem. Zdaniem 41 proc. respondentów nie zmieniła się ona, a według 36 proc. uległa pogorszeniu.

 

Badanie zostało zrealizowane on-line na próbie 14 tys. respondentów z 13 państw europejskich, w tym z Polski (przebadano ok. 800 osób).

 

PAP